در این مقاله میخواهیم به موضوع برنامه نویسی بک اند با پایتون بپردازیم. اما قبل از آن توضیحی به زبان ساده در مورد برنامه نویسی بک اند میدهیم تا شما درک بهتری از موضوع داشته باشید. پس این مقاله رو از دست ندهید.

برنامه نویسی بک اند چیست؟

ساختار کامپیوتر به دودسته ی نرم افزار و سخت افزار تقسیم می شود. در واقع نرم افزار ها تمام زسرساخت ها و جزئیاتی هستند که در ظاهری مطلوب به کاربر ارائه می شوند. در واقع هرآنچه در پشت صحنه ی نرم افزار ها وجود دارد همان بک اند است.در برنامه نویسی بک اند کدهای اصلی و ساختار سایت ایجاد می شودو وجود این کدها است که باعث می شود کاربر بتواند به راحتی فعالیت های مورد نظر خود را در محیطی ساده انجام دهد. در مقابل برنامه نویسی بک اند، برنامه نویسی فرانت اند را داریم که شکل نهایی سایت و تمام محتویاتی است که کاربر می بیند. این دو در کنار هم میتوانند خروجی مناسبی داشته باشند و هیچ یک بدون دیگری کاربردی ندارد.

زبان های برنامه نویسی بک اند: php,javascript,#c,python از جمله زبان های برنامه نویسی بک اند هستند که در اینجا می خواهیم به ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون بپردازیم.

برنامه نویسی بک اند با پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده است که به خاطر یادگیری آسان طرفداران زیادی دارد.با استفاده از این زبان بالا آوردن برنامه ها و اجرای آنها راحت تر خواهد بود. به همین دلیل است که پایتون زبانی ایده آل برای ساخت پیش نمونه و دیگر وظایف برنامه نویسی (اد-هاک)محسوب می شود که این ویژگی برای تعمیر و نگهداری نرم افزار بسیار مفید است. پایتون از سیستم عامل های چند پلتفرمی پشتیبانی می کند،برخی برنامه های شناخته شده ی جهانی مانند:youtupe , dropbox , bit torrent و … از پایتون برای دستیابی به عملکرد خود استفاده می کنند.

  1. توسعه وب

    از پایتون میتوان برای ساخت برنامه های وب با سرعت سریع استفاده کرد و دلیل آن فریمورک هایی است که پایتون برای ایجاد این برنامه استفاده میکند. وجود منطق مشترک بک اند برای ساخت این فریمورک ها و تعدادی کتابخانه که می تواند به ادغام پروتکل هایی مانند SSL, FTP, HTTPSو…کمک کند و حتی در پردازش,XML,JSON, E-Mailو موارد دیگر کمک کند.برخی از شناخته شده ترین فریمرک ها عبارتند از pyramid, flask, django , شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید از فریمورک استفاده کرد؟امنیت، مقیاس پذیری و راحتی که آن ها فراهم می کنند قابل ستایش است اگر آن را با شروع توسعه یک وب سایت از ابتدا مقایسه کنیم.

  2. توسعه بازی

    از پایتون در توسعه بازی های تعاملی استفاده میشود کتابخانه هایی مانندpysoy وجود دارد که یک موتور بازی سه بعدی است و از پایتون3 پشتیبانی میکند،py game که قابلیت ها و کتابخانه ای را برای توسعه بازی فراهم می کند. بازی هایی مانند vega strike, civilization-IV و … با استفاده از پایتون ساخته شده اند.

  3. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

    یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی امیدوار کننده ترین مشاغل آینده هستند. ما کامپیوتر را بر اساس تجربه های گذشته از طریق داده های ذخیره شده یا بهتر از آن یاد می گیریم، الگوریتم هایی ایجاد می کنیم که باعث می شود کامپیوتر به تنهایی یاد بگیرد.دلیل انتخاب پایتون پشتیبانی از این دامنه ها با کتابخانه های موجود مانند Numpy, pandas,learnو…

  4. علم داده و تجسم داده ها

    اگر شما بدانید که چگونه می توانید اطلاعات مربوطه را از داده ها استخراج کنید که به شما کمک می کند ریسک ها را محاسبه و سود را افزایش دهید. شما داده های موجود را مطالعه میکنید، عملیات را انجام می دهید و اطلاعات مورد نیاز را استخراج می کنید. کتابخانه هایی مانند Numpy, pandas در استخراج اطلاعات به شما کمک می کنند. حتی می توانید از کتابخانه هایی مانند seaborn, matplotlibرا که در ترسیم نمودار ها و موارد دیگر مفید هستند برای تجسم داده ها استفاده کنید. این همان چیزی است که پایتون به شما پیشنهاد می دهد تا یک Data scientist شوید.

  5. برنامه های وب اسکرپینگ

    وقتی میخواهید مقدار زیادی داده را از وب سایت ها بگیرید پایتون ناجی است و میتواند در فرآیندهای مختلف دنیای واقعی مانند مقایسه ی قیمت، لیست های شغلی ، تحقیق و توسعه و موارد دیگر مفید باشد. پایتون دارای BeautifulSoup است که ما برای استخراج چنین داده هایی از آن استفاده می کنیم.

  6. برنامه های تجاری

    برنامه های تجاری با برنامه های معمول ما متفاوت است دامنه هایی مانند ERP,e-commerce و بسیاری دیگر را پوشش می دهد. آن ها به برنامه هایی نیاز دارند که مقیاس پذیر،قابل گسترش و به راحتی قابل خواندن باشند و پایتون همه ی این ویژگی هارا در اختیار ما قرار می دهد.بسترهای نرم افزاری مانند Tryton برای توسعه چنین برنامه های تجاری در دسترس است.

  7. برنامه های صوتی و تصویری

    ما از پایتون برای توسعه ی برنامه هایی استفاده می کنیم که میتوانند چند وظیفه ای باشند و همچنین رسانه خروجی را تولید می کنند برنامه های صوتی و تصویری مانند Cplay,TimPlayer با استفاده از کتابخانه های پایتون توسعه یافته اند. آنها در مقایسه با سایر پخش رسانه ثبات و عملکرد بهتری ارائه می دهند.

  8. برنامه های کاربردی Cad

    طراحی به کمک کامپیوتر کاملا چلش برانگیز است زیرا باید از همه ی موارد مراقبت شود.اشیا و نمایش آنها ، وقتی صحبت از چیزی شبیه به این می شود ،عملکرد ها فقط نوک کوه یخ است پایتون نیز این کار را ساده می کند و شناخته شده ترین برنامه برای Cad , Fandango است خودروسازی، کشتی سازی ، صنایع هوافضا،طراحی صنعتی و معماری، پروتز وبسیاری دیگر از Cad استفاده می کنند.

  9. برنامه های جاسازی شده

    پایتون مبتنی برC است به این معنی که می توان از آن برای ایجاد نرم افزار Embedded C برای برنامه های تعبیه شده استفاده کرد. این به ما کمک می کند تا برنامه های سطح بالاتر را که می توانند محاسبات پایتون را انجام دهند، در دستگاه های کوچکتر تعبیه کنیم.یک برنامه ی تعبیه شده ی نرم افزاری است که برای انجام مجموعه ای کاملا خاص از توابع ،به طور دائم در داخل نوعی دستگاه قرار می گیرد.

آموزش پایتون

شما میتوانید با تمرین و پشتکار برنامه نویسی بک اند را یاد بگیرید و در این زمینه به مهارت برسید و راه رسیدن به مهارت آموزش از طریق کادری مجرب و با تجربه می باشد که ما به شما دوره پایتون را پیشنهاد می کنیم.

پیشنهاد مطالعه