طرح طبقه بندی مشاغل براساس مدرک تحصیلی

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا طرح طبقه بندی مشاغل شکل گرفت؟ باید پاسخ بدهم که کسب و کارهای مختلف با شرایط کاری متفاوت و همچنین فعالیت های استاندارد اقتصادی تعیین شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه باعث شد جدولی با مضمون گروه شغلی،مزد شغل و مزد سنوات کارکنان شکل بگیرد.

در این مقاله می پردازیم به موضوعاتی چون:

طبقه بندی مشاغل

طبقه بندی مشاغل چیست؟

در طرح طبقه بندی مشاغل همه ی کارکنان مشاغل بر اساس تخصص، مهارت و سختی کاری که دارند به گروه های مختلف تقسیم می شوند. این طرح به منظور استاندارد سازی ، جلوگیری از بهره کشی و سواستفاده ی کاری ازکارکنان مشاغل می باشد، درواقع بااین طرح حیطه ی کاری کارکنان مشخص میشود و حقوقی را می گیرند که مطابق فعالیتی است که انجام می دهند. در اینجا به اهمیت طبقه بندی مشاغل پی می بریم که توسط وزارت تعاون ،کار و رفاه با حمایت از کارکنان مشاغل ایجاد شده است.

 

البته نا گفته نماند که طرح طبقه بندی مشاغل مشمول کارگاه هایی که پرسنل آنها زیرپنجاه نفرهستند نمیشود . با وجود این قانون درصد بالایی از کارکنان از این امکان محروم می مانند.حال اگر کارگاه یا شرکتی که مشمول این طرح می باشد از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل سرباز زند کارکنان می توانند از کارفرما شکایت کنند و کارفرما را مجبور به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کنند . همچنین وزارت تعاون، رفاه و کار میتواند کارفرما را به پرداخت پنجاه درصد از کل هزینه و معوقات اجرای طرح کند.

آموزشگاه آریا تهران به دو صورت خصوصی و عمومی کلاس های آموزش حسابداری برگزار می کند.

طبقه بندی مشاغل

چگونگی محاسبه ی جدول طبقه بندی مشاغل

نحوه ی محاسبه ی مزد وپایه ی سنوات با توجه به مزد سال قبل،نرخ برای اطلاع از فرمول محاسبه ی طرح طبقه بندی مشاغل باید به مصوبه ی وزارت کار و رفاه مراجعه کنیم که بدین صورت می باشد:تورم و شرایط حاکم برکشورازسوی وزارت کارو رفاه مشخص می شود . از ابتدای سال 99 مزد کارکنان نسبت به سال قبل 15 درصد افزایش می یابد. در ضمن توجه داشته باشید که موارد دیگر مزد رتبه ،حق پست،سختی کار،سنوات گذشته و… تاثیر گذارند.

تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل

در شرکت هایی که طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا می کنند مدرک تحصیلی تاثیر بسزایی در رتبه بندی مشاغل دارد . به طور مثال افراد با شرایط شغلی یکسان که فقط مدرک تحصیلی متفاوتی دارند فردی حقوق بیشتری دریافت میکند که مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد.

حقوق و مزایا ماهیانه در سال 1400

در جدول زیر به حقوق و مزایای ماهیانه در سال 1400 پرداختیم:

میزان عیدی با احتساب حقوق پایه در سال 1400

در جدول زیر به نحوه ی محاسبه عیدی می پردازیم:

با گذراندن دوره آموزش حسابداری در آموزشگاه آریا تهران مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید.

پرسش و پاسخ مهم کاربران

  • طرح طبقه بندی مشاغل شامل چه کارگاه هایی می شود؟

کارگاه هایی که حداقل شامل 50 نیروی کار فعال باشند مشمول این طرح می شوند و تفاوتی در دائم و نیمه وقت بودن کارکنان نمی کند.

 

 

  • چه جریمه ای برای اجرا نکردن این طرح در نظر گرفته شده است؟

در صورتی که کارگاه یا شرکتی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشد و آن را اجرا نکند کارکنان میتوانند از کارفرما شکایت کنند و او را مجبور به اجرای این طرح کنند و همچنین وزارت تعاون میتواند کارفرما را مجبور به پرداخت معوقات و 50 درصد از کل هزینه کند.

 

 

  • آیا کارگران با اجرای این طرح می توانند حقوق بیشتری دریافت کنند؟

این طرح به منظور حمایت از کارگران و جلوگیری از بهره کشی شغلی تهیه شده است. براساس این طرح کارگران با توجه به میزان تحصیلات، تخصص و سابقه ی کاری حقوق دریافت می کنند و در صورتی که کارگران عادی از حقوق اداره ی کار برخوردار شوندمشمول افزایش نسبی حقوق می شوند.

 

 

  • آیا شرکت های پیمانکاری شامل این طرح می شوند؟

بله ،شرکت های پیمانکاری بدون در نظر گرفتن تعداد پرسنل مشمول این طرح می شوند.

 

 

  • آیا کارگران موقت هم مشمول طرح طبقه بندی می شوند؟

در اجرای این طرح فرقی نمی کند قرارداد کارگر از چه نوعی باشدهمین که مشمول قانون کار باشد کفایت می کند.

 

 

  • در طرح طبقه بندی مشاغل مزد کارگران چگونه تعیین می شود؟

گروه بندی مشاغل در هر کارگاه با توجه به شرایط آن تعیین شده و پایه ای برای تعیین مزدکارگران می باشد افزایش مزد پایه سالانه کاگران توشط وزارت کار تعیین می شود به عنوان مثال: در سال 99 با ضریب 15درصد نسبت به حقوق سال 98تعیین شده است.

 

 

نحوه ی محاسبه مزد شغل در سال 99 به شرح زیر است:

 

مزد شغل روزانه سال 99=آخرین مزد شغل به صورت روزانه در سال 98* 1.15

 

 

  • مدرک تحصیلی چه تاثیری در طرح طبقه بندی مشاغل دارد؟

در این طرح مزد شغل برای افراد با شرایط یکسان که فقط مدرک تحصیلی آن ها با هم متفاوت است فردی حقوق بیشتری می گیرد که مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد.

 

 

  • چگونه طرح طبقه بندی مشاغل بگیریم؟

برای این کار ابتدا باید از ارگان های مربوطه تاییدیه گرفت که مطابق با جدول قانون کار انجام می شود. پس از گرفتن تاییدیه در خواست خود را ثبت می کنیدو منتظر مجوز وزارت کار و تعاون می مانید.

مقالات مرتبط: