تفاوت بین وب اپلیکیشن و وب سایت

تفاوت بین وب اپلیکیشن و وب سایت

 با پیشرفت تکنولوژی و نرم افزار زندگی بشر با سرعت زیادی رو به دیجیتالی شدن است. چندین سال پیش اپلیکیشن واژه ای غریبه در زندگی ها بود و کاربرد آن ها چندان ضروری به نظر نمی‌آمد اما امروزه در طول روز ساعات زیادی را به اپلیکیشن ها اختصاص می‌دهیم و بسیاری از کارها مانند امور بانکی، ارتباط با دوستان، آموزش و یادگیری، سرگرمی و …را با آن ها انجام می‌دهیم و یادگیری آن ها برای ما تبدیل به امری ضروری شده است.

طی سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت گوگل برای اولین بار از طرحی به نام وب اپلیکیشن را  به بازار دیجیتال معرفی کرد. وب اپلیکیشن برنامه یا نرم افزاری است که توسط متخصصان طراحی و آماده سازی شده تا از طریق اینترنت و browser ها در اختیار کاربر قرارگیرد. این نرم افزار ها بر روی یک سرور قرار گرفته و کاربران از طریق ادرس ip یا یا URL به قسمت های مختلف We app دسترسی خواهد داشت.

از مهمترین مزیت های این برنامه ها دسترسی آسان به وسیله هر دستگاه هوشمند از قبیل رایانه، موبایل، تبلت و … است و مشکل محدودیت زمان و مکانی و ناسازگار بودن نسخه نرم افزاری موبایل را حل کرده است. الکس راسل درباره این طراحی گوگل می گوید:« PWA ها، پاسخگو، مستقل از اتصال، نرم افزار مانند، تازه، ایمن، قابل نصب و قابل اتصال به وب هستند.»

برنامه های وب یا همان pwa بیش تر با استفاده از جاوا اسکریپ و HTML5 و CSS نوشته می‌شوند و بر خلاف اپلیکیشن های تلفن همراه هیچ کیت توسعه نرم افزاراستانداردی برای ساخت وب اپلیکیشن وجود ندارد ومعمولا سریع تر و آسان تر طراحی می‌شوند اما از نظر کاربری ساده تر هستند.

تفاوت بین وب اپلیکیشن و وب سایت چیست

وب سایت در واقع تعدادی از صفحات به هم متصل است که از هرکجای جهان در صفحات اینترنت قابل مشاهده است و دارای یک نام دامنه می‌باشد.

وب سایت توسط یک نفر یا یک شرکت و یا سازمان و ارگان طراحی، ساخته و نگهداری شود. وب سایت ها برای اهداف متفاوتی ساخته می‌شوند.

وب سایت بر روی یک یا تعدادی سرور قرار می‌گیرد و از طریق IP-Address قابل دسترسی است.اما وب اپلیکیشن در حقیقت نرم افزار و برنامه ای است که به وسیله مرورگر ها قابل استفاده است. اصولا مبتنی بر محتوای از پیش تعیین شده نیستند و در آن ها عملکرد مهم است.

وب اپلیکیشن ها در بستر برنامه و تحت یک شبکه عمل می کند اما وب سایت ها خود یک بستر به حساب می آیند تا شبکه ها را در خود جای دهند.

 برنامه های تحت وب عموماً طراحی و دیزاین بهتری دارند.

 استفاده از آن‌ها به صورت تک کاربره می باشد و برخلاف وب ‌سایت‌ ها که در یک زمان تعداد زیادی کاربر را  در خود جای می‌دهد وب اپلیکیشن ها تحت کنترل تک کاربر عمل می‌کند.

 مهمترین مزیت وب اپلیکیشن ها نصب شدن آن بر روی یک سرور است و نیازی به تنظیمات کامپیوتر کاربران یا نصب برنامه بر روی آنها نیست.

اپلیکیشن ها را می توان بر روی هر پلتفرمی استفاده نمود، زیرا همگی آنها از مرورگرهای جدید پشتیبانی می کنند.

از دیگر تفاوت های وب اپلیکیشن در برابر وب سایت ها می‌توان به تعاملات کاربران اشاره نمود. برای مثال وب اپلیکیشن برای تعامل با کاربر نهایی ساخته شده است؛ اما در وب‌ سایت‌ها محتویات مورد نظر صاحب وب به طور عمومی  از سراسر جهان قابل بازدید خواهد بود. در وب  اپلیکیشن ها عملکرد کاربران موثر است و داده ها به عملکرد کاربران وابسته هستند، اما وب سایت ها محتویات از پیش تعیین شده ای را ارائه می‌دهند که کاربران آن‌ها را می‌خوانند ولی بر عملکرد آن موثر نیستند.

در وب اپلیکیشن ها کاربر باید هویت خود را مشخص کند اما در بسیاری از وب‌سایت‌ ها که بخش های ثبت نامی وجود ندارد نیازی به تایید هویت نمی‌باشد و کاربر به وسیله یک آی پی دسترسی های لازم را به وب‌سایت را دارد. عملکرد وب اپلیکیشن ها در مقایسه با وب سایت ها پیچیده تر هستند و تمامی تغییرات نیاز به توسعه قبلی و برنامه‌ریزی های از پیش تعیین شده دارد اما در وب‌سایت ها تغییرات نیاز به تکمیل و توسعه نداشته و تنها باید کد HTML آن را آپدیت نمود.

اطلاعات وب‌سایت ها باید به طور دائمی به روز رسانی شده تا اعتماد کاربران را جلب نماید. اما امنیت وب اپلیکیشن ها تضمین شده نیستند بنابراین دسترسی غیرمجاز به آنها وجود دارد. دسترسی وب اپلیکیشن ها نسبت به اپلیکیشن خاص ساخته شده از آن محدود و دسترسی به ویژگی های تمام اپلیکیشن مورد نظر را ندارد.

در مورد هزینه ساخت انواع اپلیکیشن و وب سایت نیز باید گفت که معمولا هزینه ساخت اپلیکیشن ها با توجه به امکانات تعبیه شده در آن ها تعیین می شود، و قیمت طراحی سایت نیز بستگی به این دارد که در وب سایت مورد نظر از چه امکاناتی استفاده شود.

به عنوان مثال شاید برای ساخت یک وب سایت فروشگاهی با امکاناتی نظیر درگاه پرداخت اختصاصی یک قیمت در نظر گرفته شود، و برای قیمت طراحی وب سایت شرکتی با امکاناتی کمتر هزینه پایین تری را در نظر گرفت.

 کاربرد های وب اپلیکیشن

موارد استفاده از وب اپلیکیشن بسیار زیاد است. امروزه موارد مختلفی اعم از بازی و سرگرمی، آموزش، کتابخوانی، روابط اجتماعی و … در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن ها انجام می‌شود. بنابراین بدیهی است که اپلیکیشن ها و وب اپلیکیشن ها برای انجام کارهای بسیاری در زندگی انسان کاربرد دارند.اما به دلیل هزینه توسعه و پیاده سازی وب اپلیکیشن ها نسبت به اپ موبایل‌ها موارد استفاده آن اختصاصی تر و محدود تر هستند. بیشترین کاربران وب اپلیکیشن ها شرکت ها و سازمان ها با کاربران متعدد هستند.

 برنامه هایی نظیر برنامه های پردازش کلمات، ارسال ایمیل های متعدد، نرم افزارهای ویرایش تصویر و عکس، برنامه های پیام رسان و ارتباطات اجتماعی مختلف، فروشگاه‌های آنلاین، وب میل، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و مدیریت تیم آنلاین مثال هایی از هزاران کاربرد های وب‌اپلیکیشن ها هستند.

در حال و هوای دنیای امروزی که تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، توسعه دهندگان به سوی رشد و توسعه وب اپلیکیشن ها روی می آورند.

مزایای وب اپلیکیشن

  • کاهش زمان

 یکی از مزیت های استفاده از وب اپلیکیشن ها در فرآیندهای اداری و سازمان ها و شرکت ها می‌توان به سرعت بخشیدن به کار ها اشاره نمود.

  •  دسترسی آسان تر

 در هر زمان و با داشتن هر مرورگری می توان به وب اپلیکیشن ها دسترسی داشت و نیازی به نصب ندارند.

  • عملکرد دقیق

 وب اپلیکیشن ها در بازیابی و پردازش اطلاعات از عملکرد دقیق ای برخوردارند.

  • قابلیت استفاده بر روی چندین دستگاه

 به دلیل کد نویسی یکپارچه این نرم افزارها امکان استفاده آن بر روی دستگاه های مختلف اعم از رایانه،تبلت،موبایل و … وجود دارد.

  •   به صورت خودکار آپدیت میشوند.

 سرعت راه اندازی آن ها نسبت به اپلیکیشن ها بیشتر است.

  • مدت زمان کد نویسی و ساخت آنها نسبت به برنامه های گوشی همراه سریعتر است.

معایب وب اپلیکیشن

  • بدون اینترنت و در حالت آفلاین کار نمی‌کنند.
  •  نسبت به برنامه های تلفن همراه ویژگی‌های کمتری دارند.
  • کیفیت و امنیت‌ آنها تضمین شده نیست‌ بنابراین در مقابل دسترسی های غیرمجاز آسیب‌پذیر هستند.
  • یافتن آنها نسبت به اپلیکیشن ها دشوارتر خواهد بود.
  • عدم پشتیبانی از ارتباطات متقابلی که در اپلیکیشن ها هماهنگ و سازگار شده اند. برای مثال در گوشی های تلفن همراه با استفاده از حساب جیمیل میتوان وارد حساب کاربری تعدادی از برنامه ها  شد که این قابلیت در وب اپلیکیشن ها وجود ندارد.

نحوه کارکرد PWA ها

برای کارکرد وب اپلیکیشن ها اتصال به اینترنت امری ضروری است. نحوه عملکرد آنها وابسته به برنامه نویسی تعریف شده برای آنها می‌باشد. متخصصان به وسیله برنامه نویسی این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند در محیط مرورگر اپلیکیشن مورد نیاز خود را با شکل و شمایلی نزدیک به اپلیکیشن موجود در گوشی تلفن همراه داشته باشند.

هزینه راه اندازی یک وب اپلیکیشن 

برای ساختن وب اپلیکیشن ها باید اززبان‌های مختلف برنامه ریزی استفاده کرد.انتخاب زبان مناسب توسط یک تیم متخصص و با صرف زمان زیادی در کنار تست و سایر مراحل کار انجام می‌شود. با توجه به کاربری وب اپلیکیشن و ویژگی های آن هزینه تیم متخصص متفاوت خواهد بود.برای مثال هزینه طراحی و ساخت وب اپلیکیشن اطلاعاتی یک تیم ورزشی نسبت به اپلیکیشن یک فروشگاه آنلاین با دسترسی های متفاوت و کاربران بسیار زیاد بسیار کمتر‌ است.با این همه می‌توان گفت هزینه طراحی و ساخت وب اپلیکیشن ها نسبت به اپلیکیشن های موبایل بیشتر است.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید.

منبع » سایت atgo.ir

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>