شرایط مهم انتقال بیمه شخص ثالث که باید بدانید

شرایط مهم انتقال بیمه شخص ثالث که باید بدانید
شرایط مهم انتقال بیمه شخص ثالث که باید بدانیدشرایط مهم انتقال بیمه شخص ثالث که باید بدانید

انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث یکی از قوانین بیمه مرکزی است که در حال حاضر قابل اجرا است. از طرفی هم با توجه به جدید بودن این قانون، برخی از افراد اطلاعاتی با شرایط و چگونگی انتقال بیمه نامه ندارند. همه ما می‌دانیم که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است که باید تمام وسایل نقلیه زمینی آن را تهیه کنند تا با جریمه و توقیف خودرو مواجه نشود. از این رو سوالی که برای افراد ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توانند تخفیفات یا بیمه نامه ثالث خود را منتقل کنند؟ برای پاسخ به این سوال و چگونگی شرایط انتقال بیمه نامه تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

چرا خرید بیمه شخص ثالث اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه حادثه در رانندگی هیچگاه خبر نمی‌کند بهتر است که برای جبران هزینه‌های احتمالی ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی از بیمه شخص ثالث استفاده کرد. در حقیقت بیمه نامه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه ناشی از رانندگی طراحی شده، اما بهتر است بدانید که برخی از راننده‌ها با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مشمول دریافت تخفیف‌های بیمه‌ای می‌شوند و رانندگی آن‌ها در دسته بندی راننده‌های محتاط و رعایت کننده قانون در نظر گرفته می‌شود. اگر شما هم جزو راننده‌های کم خطر هستید بهتر است بدانید که بیمه مرکزی شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را برای شما فراهم کرده است. در حقیقت این قانون پاداش راننده‌های قانون‌مند است که هنگام تمدید بیمه نامه متناسب با سال‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. همچنین سالانه 5 درصد به تخفیفات اضافه خواهد شد.

در حقیقت هرچه رانندگی ایمنی داشته باشد مشمول دریافت تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث خواهید شد.

چه شرایطی برای انتقال بیمه شخص ثالث لازم است؟

برای اینکه بتوان در سال 1402 انتقال بیمه شخص ثالث را انجام داد باید از قوانین بیمه مرکزی و شرایطی که به عنوان قانون در نظر گرفته می‌شود مطلع بود. اگر شما هم می‌خواهید که تخفیفات بیمه نامه ثالث خود را انتقال دهید باید بدانید شرایط انتقال بیمه شخص ثالث خودرو در صورت موارد زیر برقرار خواهد بود:

  • انتقال تخفیفات بیمه نامه تنها به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی امکان پذیر است. (اعضای درجه یک خانواده شامل: همسر، پدر، مادر و فرزندان هستند.)
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید کارکرده باشد.
  • انتقال از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری فراهم شده است. (به طور مثال: خودروی قبلی شرکت اگر سواری بوده باید تنها به به سواری منتقل شود.)
  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو که نباید صفر کیلومتر باشد.

نکته مهم در خودروی صفر کیلومتر این است که تمام خودروهای صفر که از کارخانه‌ها تحویل گرفته می‌شوند، دارای بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال بیمه ثالث باید در سال دوم بیمه نامه اقدام کرد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

همچنین انتقال بیمه شخص ثالث برای خودروهای فرسوده هم شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بتوان از شرایط تخفیفات و انتقال بیمه ثالث در خودروهای فرسوده استفاده کرد باید مدارکی را برای تایید فرسوده بودن خودرو تحویل داد که عبارتند از:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
  • اصل بیمه شخص ثالث و اصل مدارک خودروی قبلی

در حقیقت مدارک گفته شده برای تشخیص از رده خارج بودن خودرو از بیمه‌گزار بیمه شخص ثالث دریافت خواهد شد تا بتوان تخفیفات بیمه نامه را به خودروی جدید منتقل کرد.

آیا شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از یک شرکت بیمه فراهم است؟

در برخی از مواقع ممکن است که بیمه‌گزار از خدمات پشتیبانی شرکت بیمه خود رضایت نداشته باشند یا ترجیح دهند که بیمه‌گر دیگری را با توانگری مالی بهتر انتخاب کنند. در این شرایط مجبور نیستید که تا پایان انقضای بیمه نامه خود منتظر بمانید، بلکه شرایط انتقال بیمه شخص ثالث برای شما فراهم خواهد بود. تنها باید نکاتی را در نظر گیرید که به شرح زیر هستند:

  • چند روز قبل از پایان انقضای بیمه شخص ثالث برای انتقال بیمه نامه اقدام کنید.
  • اگر به صورت آنلاین بیمه نامه خود را تمدید می‌کنید، عکس کارت خودرو و بیمه نامه قبلی خودرو را در کارگزاری جدید باید بارگزاری کنید.
  • در صورتی که حضوری هم برای تمدید بیمه نامه ثالث در یک شرکت جدید اقدام می‌کنید، باید بیمه‌ نامه قبلی و کارت خودرو را همراه داشته باشید.

تنها کافی است که این شرایط و قوانین را رعایت کنید تا انتقال بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه قبلی به شرکت بیمه جدید فراهم شود و خدمات بهتری را دریافت کنید.

انتقال بیمه شخص ثالث از یک شرکت به شرکت دیگر

تبصره‌های قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی با قانون انتقال بیمه نامه ثالث یکسری تبصره‌ها هم در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

  • اگر تغییر پلاک خودرو از طرف فروشنده انجام شود، تمام تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف می‌شود.
  • فروشنده هیچ خودرویی نمی‌تواند سوابق عدم خسارت بیمه ثالث را به خریدار جدید خودرو منتقل کند.
  • انتقال تخفیفات عدم خسارت برای خودروهایی با کاربری یکسان فراهم شده است. در چنین شرایط مالک خودرو می‌تواند شخص انتقال دهنده، همسر، والدین و فرزندان او باشند.
  • صدور الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث تنها قبل و بعد از انتقال بیمه به خودرو جدید امکان پذیر است.
  • شرایط دریافت حق بیمه باقی مانده از بیمه شخص ثالث در انتقال تخفیفات بیمه ثالث امکان پذیر نیست.
  • انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارد.
  • در صورت انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید نیازی به پرداخت هزینه اضافی وجود ندارد.
  • اگر فردی، مالک دو خودرو باشد، انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگر امکان پذیر نیست.
  • همه تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به صورت کامل بر روی یک بیمه‌ نامه انتقال پیدا می‌کند.

انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث و چگونگی آن همیشه یکی از دغدغه‌های افراد بوده است. انتقال بیمه شخص ثالث در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. به طور کلی بیمه شخص ثالث یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است که با شرایط خاص، انتقال بیمه شخص ثالث را امکان پذیر می‌کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>