طرز تهیه انواع کباب خوشمزه رستورانی ایرانی و فرنگی

طرز تهیه انواع کباب

در این صفحه میخواهیم طرز تهیه انواع کباب را به صورت حرفه ای برای شما عزیزان قرار دهیم تا با استفاده از این رسپی ها به راحتی در منزل خوشمزه ترین کباب ها را تهیه کنید. اگر در پخت هر کباب سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا اساتید کباب پزی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

اگر میخواهید علاوه بر یادگیری روش پخت انواع کباب مدرک بین المللی فنی و حرفه ای کباب پزی و تخته کاری دریافت کنید و با استفاده از این مدرک به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید در کلاس آموزش کباب آموزشگاه آشپزی
آریا تهران شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش کباب مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید.

کباب کوبیده

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین کباب‌ها در بین ما ایرانیان کباب کوبیده است. در تهیه گوشت برای کباب کوبیده از گوشت قلوه  گوسفند یا راسته گوساله استفاده کنید. اما گوشت گوسفند به مراتب برای تهیه کباب کوبیده مناسب است. اکثر افراد نیز با خوردن کوبیده درست شده با گوشت گاو دچار معده درد می‌شوند به همین دلیل گوشت گوسفند انتخاب مناسب‌تری است.

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت راسته و قلوه گوساله۵۰۰ گرم
سویا۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
دنبه۱۰۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۲ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری

برای تهیه کباب کوبیده رستورانی ابتدا ۴۰۰ گرم گوشت راسته گوسفندی را به همراه ۴۰۰ گرم گوشت قلوه گاه گوساله و دنبه گوسفندی داخل چرخ گوشت می ریزیم و دو مرتبه چرخ می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شده و یکدست شوند.

توجه داشته باشید که پیاز حالت اسیدی دارد و با گذاشتن آن در یخچال، حالت اسیدی اش از بین می رود و به اصطلاح کبابی ها شیرین میشود. در ادامه گوشت ها را دو مرتبه چرخ می کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم.

آب پیاز را کنار بگذارید و پیاز رنده شد را داخل یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعدی باید گوشت را چرخ کنید. به همین منظور گوشت را به صورت قطعات کوچکتر خرد کنید و چرخ کنید. بهتر است گوشت را دو بار چرخ کنید تا منسجم تر شود.

در این مرحله مواد کباب را باید به خوبی ورز دهیم تا گوشت منسجم شود به طور که حالت چسبناکی پیدا کند که وقتی مایه کباب را از داخل کاسه بلند می کنید تکه تکه نشود و همه گوشت به صورت یکدست بلند شود.

در این مرحله پیاز را هم پس از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از یخچال خارج می کنیم و به کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و شروع به مخلوط کردن مواد با دست می کنیم.

برای سیخ کردن باید ابتدا دست خود را با آب پیاز تر کنید سپس مقداری از مایه کباب کوبیده بردارید از بالای سیخ شروع به فشار دادن مایه کباب کوبیده روی سیخ کنید تا سیخ را به خوبی پوشش دهد. در پایان پس از اینکه سیخ کردن تمام شد با فشار انگشت روی گوشت بر آمدکی ایجاد کنید. این برآمدگی ها باعث می شود کباب مغز پخت شود. به همین ترتیب تمام مایه کوبیده را سیخ کنید. اگر عجله ندارید بهتر است سیخ های کباب را به مدت یک ساعت درون یخچال قرار دهید. در همین حین منقل ذغال را آماده کنید به طوری که ذغال ها کاملا قرمز و یکدست روشن شوند در ابتدا با سرعت باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد سپس سیخ ها را به صورت متداوم بچرخانید تا گوشت به صورت یکنواخت کباب شود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را از وسط برش بزنید و به سیخ زده و کباب کنید پس از اینکه کباب ها آماده شد آنها را به همراه نان یا برنج سرو کنید. نکته مهم دیگر اینکه کباب کوبیده را حتما با سماق میل کنید.

برای آشنایی بیشتر با نکات پخت کباب کوبیده رستورانی به روش های مختلف بدون ریزش میتوانید به صفحه طرز تهیه کباب کوبیده مراجعه کنید.

کباب کوبیده
کباب کوبیده

کباب برگ

در گذشته برای طرز تهیه کباب برگ از گوشت گوسفندی استفاده میشد اما امروزه با توجه به آن که روش های زیادی برای پخت کباب برگ ابداع شده است میتوان با گوشت مرغ هم این کباب را درست کرد. با توجه به ان که این کباب با گوشت لخم گوسفندی تهیه میشود عنوان گران ترین کباب را یدک میکشد.

در این قسمت میخواهیم طرز تهیه کباب برگ برای ۴ نفر را به شما آموزش دهیم. شما میتوانید برای پخت کباب برگ برای تعداد نفرات بیشتر با همین نسبت مقدار این مواد را تغییر دهید.

مواد لازم کباب برگ

  • کره ۱۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • گوشت راسته ۱ کیلوگرم
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

کباب برگ را می توانیم به هر اندازه که میل داریم پهن کنیم به این ترتیب که راسته را روی تخته می گذاریم به اندازه ای که میل داریم پهنای کباب بشود یک قطعه جدا می کنیم به‌طور مثال پهنا چهار انگشت و آن قطعه را پهلوی قطعات دیگر گوشت می گذاریم قطعات دیگر را برش میزنیم (با این کار پهنای تمام گوشتها به یک اندازه می شود) بعد گوشت را به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه می کنیم و کنار می گذاریم.

یک ورقه را روی تخته بیندازید و یک کارد سنگین به دست بگیرید و ورقه‌ی راسته را کاردی کنید.

یعنی با پشت کارد روی گوشت بزنید تا خط‌های موازی با هم و عمود بر سر و ته برش‌خورده پدیدار شود.

ضربه‌ها را آهسته بزنید و در این کار زیاده روی نکنید، وگرنه گوشت له می‌شود.

اکنون با کارد عمود بر خط‌‌های موازی ورقه‌ی گوشت را نصف کنید. باقی ورقه‌ها را به همین ترتیب کاردی و نصف کنید.

پس از اینکه گوشت را آماده کردید یک کاسه مناسب انتخاب کنید و گوشت را داخل آن بریزید. در ادامه پیازها را با رنده خیلی ریز رنده کنید تا آب پیازها کاملا خارج شود سپس آب پیازها را با فشار دست بگیرید و به کاسه اضافه کنید.

در مرحله بعدی روغن مایه را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید. مواد را با دست زیر و رو کنید تا به تمام نقاط گوشت برسند. پس از مخلوط کردن مواد درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آنرا در یخچال قرار دهید.

گوشت ها را به صورت منظم روی تخته بچینید و با دست نگه دارید سپس سیخ را کم کم فشار دهید تا گوشت ها وارد سیخ شوند. به همین ترتیب تمام گوشت ها را سیخ کنید سپس مقداری نمک روی گوشت ها بپاشید.

بعد از سیخ کشیدن همه کباب ها لبه های گوشت از سیخ خارج می شود که جای نگرانی نیست چون وقتی کمی گرم شود کاملا صاف می ایستد. حالا وقت آن است که زغال را روشن کرده و کباب ها را روی گریل بپزید.

حالا سیخ ها را مدام بچرخانید تا همه طرف کباب برگ بپزد. در حین پختن کباب ها، کره را در ظرف کوچکی آب کرده و زعفران دم کرده را اضافه کرده و با کره مخلوط کنید. در اواسط پخت کباب، سس کره را با قلم مو روی کباب ها بمالید. مالیدن کره روی کباب باعث لذیذتر شدن کباب شده و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. بعد گوجه ها را از وسط نصف کرده و به سیخ بکشید. سپس آن را در کنار کباب ها قرار دهید تا کمی کباب شود.

پس از آماده شدن کباب آن را با نان یا برنج سرو کنید. گوجه فرنگی ها را جداگانه کباب کنید و در کنار برنج یا نان سرو کنید. می توانید کباب ها را با سماق نیز مزه دار کنید.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با نکات طلایی پخت کباب برگ رستورانی به صفحه طرز تهیه کباب برگ مراجعه کنید و به صورت کاملا تصویری مرحله به مرحله پخت انواع کباب برگ را یاد بگیرید.

کباب برگ
کباب برگ

کباب تابه ای

اگر از طرفداران غذاهای خوش طعم ایرانی هستید؛ تا به حال نام غذای کباب تابه ای را شنیده اید. کباب تابه ای در واقع نوعی از کباب های خانگی بوده که به عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار شناخته می شود. محبوبیت این غذای اصیل سبب شده تا نام و آوازه آن از آشپزخانه منازل به رستوران ها هم کشیده شده و امروزه اکثر تهیه غذاها و رستوران ها نیز در منوی خود انواع کباب تابه ای را برای مشتری سرو نمایند.

برای آشنائی با رسپی کباب تابه ای بهتر است مواد اولیه را برای افراد مورد نظر در نظر بگیرید. ما در این قسمت طرز تهیه کباب تابه ای برای دو نفر را آموزش خواهیم داد. در صورتی که تعداد نفرات شما بیشتر از دو نفر باشند، بایستی مواد اولیه مطابق با تعداد نفرات تغییر داده شود.

مواد اولیه کباب تابه ای:

مواد اولیهمقدار مواد اولیه
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
سماق۱ قاشق غذاخوری
پودر گلپرنصف قاشق مربا خوری(دلخواه)
زعفران/نمک/فلفلبه میزان دلخواه
کباب تابه ای
کباب تابه ای

برای تهیه کباب تابه ای زعفرانی ابتدا پیاز را در داخل یک ظرف رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. در صورتی که آب پیاز به خوبی گرفته نشود؛ ممکن است کباب تابه ای شکل مجلسی و ظاهر خود را از دست داده و در هنگام پخت به اصطلاح بافت آن از بین برود.

در مرحله بعد، گوشت چرخ کرده و ادویه های لازم را به پیاز اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ورز می دهید. توجه داشته باشید که این مرحله تنها با دست یا غذا ساز باید انجام شود. مخلوط کردن مواد با قاشق سبب شده تا گوشت به درستی طعم ادویه ها را به خود نگرفته و پس از پخت، بافت های گوشت به صورت اشکال مشخص در کباب تابه ای نشان داده شود.

در صورتی که زمان کافی داشته باشیم، می توانیم به مایه کباب در یخچال استراحت دهیم، برای این منظور روی درب کاسه را با سلفون یا بشقاب می پوشانیم و به مدت ۱ تا ۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

در کف یک ماهیتابه کمی روغن یا کره گذاشته و بعد از کی داغ شدن روغن می توانید مخلوط گوشت را در کف ماهیتابه قرار داده و با دست به خوبی سطح آن را صاف کنید. فشار دادن مخلوط گوشت برای انسجام بافت آن پس از پخت بسیار مهم است.

در این مرحله مایه کباب را به صورت کاملا یکدست با قطر یکسان درون تابه پهن می کنیم، سپس تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم گوشت آب بیندازد و آب درون تابه به طور کامل تبخیر و کشیده شود.

پس از اینکه کباب خودش را گرفت آنرا به صورت دلخواه برش می زنیم ( برای زیبایی بیشتری می توانید مانند کباب کوبیده به صورت طولی کباب را برش بزنید ) سپس کباب را بر می گردانیم تا سمت دیگر کباب نیز پخته شود.

در این مرحله تقریبا پخت کباب به پایان می رسد و باید سس کباب را اماده کنیم. برای این منظور رب گوجه فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. این کار باعث می شود سس خوشرنگ تر و خوشمزه تری داشته باشیم.

البته باید مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا سس کباب را بدمزه و کمی تلخ می کند. پس از اینکه سس گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم نصف فنجان آب به همراه زعفران دم کرده ، کمی آبلیمو و فلفل سیاه آن اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا مواد سس یکدست شوند.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه انواع کباب تابه ای در فر و گاز به روش رستورانی و به صورت تصویری مرحله به مرحله به صفحه طرز تهیه کباب تابه ای مراجعه کنید.

کباب دیگی

کباب دیگی
کباب دیگی
مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۶۰۰ گرم
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
پیاز۲ عدد درشت
سیب زمینی۲ عدد متوسط
جوز هندی۱ قاشق چایخوری
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه کباب دیگی خوشمزه ابتدای کار گوشت را به تیکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز قرمز را جدا می کنیم، سپس تمیز می شوییم.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز قرمز را درون یک ظرف جداگانه به صورت ریز رنده می کنیم، سپس آب پیاز را به طور کامل می گیریم و به کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس با دست مواد را به خوبی ورز می دهیم تا با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله بعد

حالا فلفل دلمه ای را می شوییم، سپس دانه های داخل آن را خارج می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم. در ادامه فلفل دلمه ای رنده شده را همراه با مقداری از آب خودش برای عطر بهتر به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

  • پیاز و سیر رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده و با فلفل سیاه و نمک و سماق مزه دار کنید و به مدت ۱۰ دقیقه این ترکیب را با دست ورز دهید تا گوشت به خوبی مزه دار شود. در صورت تمایل به استفاده از مزه های تند میتوانید مقدار بیشتری فلفل را در این مایه کباب استفاده کنید.
  • اگر می خواهید کباب تابه ای خود را با برنج سرو کنید، باید از همین الان در طرز تهیه کباب دیگی با برنج شروع به تهیه و پخت آن کنید.
  • برای طرز تهیه کباب دیگی با برنج شما باید قابلمه ای را تا نیمه پر از آب کرده و اجازه دهید تا روی حرارت جوش آید و درآن یک قاشق روغن و یک قاشق نمک بریزید.
  • سیب زمینی ها را پوست کنده و رنده درشت میکنیم و با آب سرد شسته و در کف قابلمه چرب شده میریزیم و آن را پخش کرده و فشرده میکنیم. بعد از ۷ الی ۱۰ دقیقه برنج را آبکش کرده و در قابلمه ریخته و اجازه دهید بپزد.
  • گوشت را داخل ماهیتابه ای که درب دارد بریزید. آن را صاف کنید تا کف تابه شما را بپوشاند. در این مرحله میتوانید کباب دیگی را به شکلی که تمایل دارید برش بزنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه با دمای متوسط بپزد.
  • در این فاصله گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید. اگر هاب گاز دارید، می‌توانید گوجه‌ها را از روی پوست خود کباب کنید تا کمی طعم دودی به آن‌ها بدهد، اما این مورد اختیاری است.
  • بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از زمان پخت، نیمی از سماق و آب زعفران را به کباب دیگی اضافه کرده آن را مزه دار کنید. نیمه های گوجه فرنگی را به همراه فلفل سبز ها اضافه کنید، طرف برش خورده را به سمت پایین روی گوشت قرار دهید و درب آن را دوباره بگذارید.

شما میتوانید برای آشنایی با نحوه پخت کباب دیگی مجلسی خوشمزه به صفحه طرز تهیه کباب دیگی مراجعه کنید و مرحله به مرحله تصویری نحوه پخت کباب دیگی را یاد بگیرید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>