چطور میتوانیم با تنهایی کنار بیام

چطور با تنهایی کنار بیام؟

این روزها تنهایی مشکل حادی است. جهان بیشتر و بیش از پیش به هم متصل شده است، اما بسیاری از مردم در داخل آن احساس تنهایی می کنند. در واقع، می توانید احساس تنهایی کنید، حتی اگر با اشخاصی زیادی در تعامل باشید. می توانید احساس تنهایی کنید، حتی اگر تنها زندگی نمی کنید.

آیا تنهایی یک مشکل روانی است؟

احساس تنهایی به خودی خود یک مشکل روانی محسوب نمی‌شود، اما رابطه بسیار نزدیکی با آن دارد. داشتن مشکلات روانی می‌تواند باعث شود افراد بیشتر احساس تنهایی کنند.

به عنوان مثال، همه افراد که متخصص نیستند، پس ممکن است در مورد معنای خاص برخی مشکلات روانی تصورات اشتباهی داشته باشند،در نتیجه صحبت کردن درمورد آن برای شما سخت می‌شود.

یا ممکن است دچار اضطراب اجتماعی باشید و مشارکت در انجام کارهای روزمره با افراد دیگر برایتان دشوار باشد. این امر می تواند منجر به فقدان ارتباط اجتماعی معنی دار و در نتیجه احساس تنهایی شود.

چرا تنهاییم؟

می خواهم بتوانم با  مردم تعامل داشته باشم و ارتباطات جدید برقرار کنم، اما اضطراب مانند یک سد نامرئی است که نمی توانم از آن عبور کنم.

همچنین احساس تنهایی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد، خصوصاً اگر این احساسات مدت زیادی طول کشیده باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی با افزایش خطر برخی مشکلات روانی، از جمله افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، مشکلات خواب و افزایش استرس در ارتباط است.

ممکن است الان احساس تنهایی نکنید، اما ممکن است بارها این احساس به شما دست داده باشد یا در همین لحظه دست دهد.

چگونه با تنهایی زندگی کنیم؟

در اینجا نکاتی درباره مواجهه با احساس تنهایی بیان شده است:

1. در مقابله با حس تنهایی نسبت به خودتان خوشبین باشید

منفی بافی درونی می تواند شما را به کشتن دهد. اگر دائماً خودتان را زشت، مفلوک یا بی ریخت تصور می کنید، بنابراین برای شما بسیار مشکل است که با دیگران ارتباط برقرار کنید. باید نخست خودتان را بپسندید پیش از اینکه بتوانید دیگران را بپسندید.

درست است، شما ممکن است خصلت های منفی داشته باشید. اما می دانید؟ هرکسی همین طور است. پس به جای وجه منفی بر وجه مثبت تان تمرکز کنید. به روش خوشبینانه خود را تصور کنید.

اگر پی بردید که حذف تفکر بدبینانه دشوار است. آنگاه از قدرت «اما» استفاده کنید، برای مثال، باید به خودتان بگویید: « ممکن است زیباترین فرد جهان نباشم اما قلبی بخشنده دارم»

2. در مواجهه با حس تنهایی نگرشی قدردان داشته باشید

نعمت های خود را بشمارید و به خاطر آنها سپاسگزار باشید. بر جنبه های منفی زندگی تمرکز کردن آسان است.اما فراموش نکنید که جنبه های مثبتی زیادی هم وجود دارد. آنها را به یاد بیاورید و سپاسگزار باشید.

اما این موضوع چه ربطی به تنهایی دارد؟ بسیار خوب، اگر شما قدرشناس باشید، پس؛ آنگاه خوشحال خواهید بود که موجب جذب مردم به سوی شما خواهد شد. یک لحظه به این موضوع فکر کنید: ترجیح می دهید در کنار یک شخص غرغرو باشید یا یک شخص خوشحال؟

3. جنبه مثبت دیگران را ببینید

همچنان که باید تنها جنبه مثبت خود را ببینید، افزون بر این باید جنبه مثبت دیگران را ببینید. هرکسی نقایصی دارد ، اما همه نیز جنبه ی مثبتی دارند. تمرکز بر وجه مثبت را برگزینید. که ممکن است باعث شود به دیگران علاقه مند شوید و برقراری ارتباط با آنها برایتان ساده تر گردد.

4. راه مبارزه با حس تنهایی : برای دیگران کاری انجام دهید

اگر بیشتر در فکر خودتان هستید، بیشتر احتمال دارد که احساس تاسف و حس تنهایی کنید. برای مثال، ممکن است تصور کنید کسی شما را دوست ندارد یا به فکر شما نیست. بنابراین مهم است که توجه تان را از خودتان دور کنید.

شما می توانید برای دیگران کاری انجام دهید. این عمل می تواند به سادگی لبخند زدن به همسایگان و همکاران باشد. یا اگر به دعا معتقدید (چنانکه من معتقدم)، می توانید برای دیگران دعا کنید. اسم شان را ذکر کرده و برای خواسته هایشان دعا کنید. این ساده است اما می تواند خودتان و دیگران را شگفت زده کند.اینگونه حس تنهایی را از خود دور کنید.

5. برای جلوگیری از حس تنهایی عضو یک انجمن شوید

این مهم است که شما به یک انجمن به پیوندید جایی که مردم مراقب یکدیگر هستند. انجمن های مجازی کفایت نمی کند. شما باید در جهان واقعی عضو یک انجمن شوید. می تواند یک انجمن تفریحی باشد، سازمان اجتماعی یا هر چیز دیگری که مناسب شماست.

اگر از قبل دوستی دارید که عضو یک انجمن است، از او بخواهید که شما را به انجمن معرفی کند. اگر نمی خواهید، این شجاعت را به خرج داده، بروید و خودتان را معرفی کنید. نگاه مثبتی به خودتان و دیگران داشته باشید. موفق خواهید شد.

۶. با خودتان حرف بزنید تا رابطه‌تان با خودتان بهتر شود

اگر احساس تنهایی می‌کنید و از اینکه هیچ هم‌صحبتی ندارید رنج می‌برید، خودتان بهترین کسی هستید که می‌توانید پای صحبت‌ خودتان بنشینید. شاید این کار برای‌تان عجیب و دور از عقل به‌نظر برسد، اما واقعا تأثیرگذار است. در ذهن‌تان با خودتان حرف بزنید یا به خودتان نامه بنویسید. خودتان را مثل دوست خودتان بدانید و به خودتان از روزمرگی‌ها و احساسات‌تان بگویید. حتی می‌توانید دیوانه‌وارترین تصورات‌تان را بدون نگرانی با خودتان درمیان بگذارید. با این ترفند فرصت پیدا خواهید کرد تا رابطه‌تان را با خودتان بهتر کنید.در طول زندگی با افراد زیادی آشنا خواهید شد که فقط تعداد معدودی از آنها رابطه‌شان با شما را تا پایان عمر حفظ خواهند کرد. پس خیلی مهم است که خودتان با خودتان رابطه‌ی خوبی داشته باشید. هروقت با خودتان حرف بزنید، افکار و احساسات‌تان برای‌تان روشن‌تر خواهند شد.

۷. با تجربه‌های تازه خودتان را به‌هیجان بیاورید

در بسیاری از مواقع، تنهایی با احساس بی‌حوصلگی همراه است که البته با کمی چاشنی تازگی رفع خواهد شد. مثلا چطور است که فردا خودتان را از یک مسیر جدید به محل کارتان برسانید؟ یا مثلا چطور است که همین‌طور تصادفی یکی از اتوبوس‌های داخل‌شهری را سوار شوید و ببینید کجاها می‌بردتان؟ نظرتان درمورد سفر به خارج از کشور چیست؟ تجربه‌ی این قبیل تازگی‌ها قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود. مثلا اگر مسیر دیگری را غیر از مسیر هرروزه برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید، با چهره‌ها و مغازه‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد که برای‌تان تازگی خواهند داشت. یعنی هر دقیقه‌اش تجربه‌ی تازه‌ و ماجراجویی‌گونه‌ای است.

۸. سر صحبت را با غریبه‌ها باز کنید تا با دنیای اطراف‌تان بیشتر پیوند برقرار کنید

به نظرتان مزیت هم‌صحبتی با غریبه‌ها در چیست؟ غریبه‌ها شما را نمی‌شناسند و قضاوت‌تان نمی‌کنند، اما حتی اگر قضاوت‌تان کنند، باز هم جای نگرانی نیست، چراکه دوباره همدیگر را نخواهید دید. غریبه‌ها همه‌جا هستند. مثلا می‌توانید با بغل‌دستی‌تان در مترو سر صحبت را باز کنید و چند کلمه‌ای گپ‌وگفت داشته باشید. همین صحبت‌کردن‌های هرچند کوتاه و مختصر در غلبه بر تنهایی به شما کمک می‌کنند و موجب خواهد شد که با دنیای اطراف‌تان احساس پیوند و همبستگی پیدا کنید.

۹. از افراد سمی و روابط مخرب پرهیز کنید

ارتباط برقرارکردن با آدم های سمی، یعنی کسانی که هیچ‌گونه احساس همدردی از خود نشان نمی‌دهند، باعث تشدید احساس تنهایی می‌شود. رابطه‌ی مؤثر و ثمربخش رابطه‌ای است که در آن به طرفین احساس رضایت دست بدهد. اما اگر با کسانی وقت بگذرانید که درک‌تان نمی‌کنند، به‌سختی می‌توانید خودتان را خوشحال و راضی نگه دارید. به‌ویژه اگر طرف مقابل‌تان خودشیفته باشد و مدام عزت نفس تان را زیر سؤال ببرد، بیشتر احساس تنهایی خواهید کرد. پس چه بهتر که از این‌گونه روابط مخرب پرهیز کنید و تا حد امکان از کسانی که باعث دامن‌زدن به احساس تنهایی‌تان می‌شوند، فاصله بگیرید و درعوض به‌دنبال روابط معنی‌دار باشید.

درمان تنهایی

۱۰. درصورت تداوم احساس تنهایی‌ به پزشک مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم و پایدار ازجمله نشانه‌های شایع افسردگی است که با مراجعه به روان‌پزشک و از طریق مشاوره‌درمانی حل می‌شود. اگر به یک روان‌پزشک کاربلد مراجعه کنید، با چند جلسه مشاوره می‌تواند عوامل محرک احساس تنهایی‌تان را شناسایی کند و راه‌حل‌های کنترل این محرک‌ها را با شما درمیان بگذارد.

لطفا به‌یاد داشته باشید که مراجعه به روان‌پزشک جهت درمان افسردگی و غلبه بر تنهایی نشانه‌ی ضعف نیست، بلکه از وانمودکردن به اینکه همه‌چیز روبه‌راه است، توانایی بیشتری می‌طلبد. پس دست‌به‌کار شوید و خودتان را برای رویارویی با چالش‌های پیش‌ رو آماده کنید. مطمئن باشید که شما نیز می‌توانید از زندگی لذت ببرید و طعم خوشحالی را بچشید.

چگونه با تنهایی خود حال کنیم؟

سرگرمی‌های جدید برای خودتان پیدا کنید

بعضی از افراد علاقه‌ای به تنها ماندن ندارند زیرا خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود و نمی‌دانند که دقیقا باید چه کاری انجام دهند! اگر شما هم جزء افرادی هستید که این مشکل را دارند، به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید مشغولیت و سرگرمی‌های جدیدی برای خودتان پیدا کرده و آن‌ها را امتحان کنید. از سکوت دوران تنهایی خود برای مطالعه‌ی کتاب، نقاشی کردن و یا خیاطی استفاده کنید و یا حتی می‌توانید به تماشای چند فیلم خوب بپردازید یا حتی کمی به آشپزی و یادگیری آن مشغول شوید. این‌ها نمونه‌ی فعالیت‌های بسیار جذابی است که شما می‌توانید به عنوان فعالیت‌های جدید برای پر کردن اوقات فراغت خود در نظر بگیرید.

برای گردش به شهر بروید

هیچ‌کس به شما نگفته است که برای سپری کردن زمان تنهایتان حتما باید درب خانه را به روی خودتان قفل کرده و در خانه بمانید. اگر شما جزء افرادی هستید که از اوقات تنهایی خودتان به این علت که نمی‌خواهید در خانه بمانید، متنفر است، می‌توانید به راحتی موقعیت مکانی خود را تغییر دهید. قهوه بگیرید و در سطح شهر به گشت و گذار بپردازید. شما حتی می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی خود را برداشته و داخل پارک مورد علاقه‌تان مشغول به مطالعه شوید.

از زمان خود، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید

همه‌ی ما قبول داریم که تمیز کردن خانه و کارهای عادی و روزانه خیلی جزء فعالیت‌های جالب و هیجان انگیز به حساب نمی‌آیند، اما آخر هفته‌هایی که به تنهایی سپری می‌شوند، بهترین زمان برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه و تمیز کردن وسایلتان خواهد بود، پس برای راحتی بیشتر توصیه‌ی ما به شما این است که یک موزیک هیجان‌انگیر بگذارید و عملیات تمیز کردن خانه و یا اتاقتان را آغاز کنید! درست ظرف چند ساعت آپارتمان شما به طرز حیرت آوری تمیز خواهد شد و همین‌طور زمانتان هم به نحو احسن سپری شده است!

از زمان خود برای ارتقاء توانایی‌هایتان و حتی یادگیری توانایی‌های جدید استفاده کنید

شما مدت‌هاست دنبال فرصتی می‌گردید تا وبلاگ خود را آپدیت کنید و یا حتی برای دویدن و ورزش کردن وقت بگذارید یا حتی پیانو تمرین کنید. چه زمانی بهتر از الآن؟ اوقات تنهایی درست زمانی است که باید روی خودتان و کارهایتان تمرکز کنید و تمام کارهایی که قبلا می‌خواستید انجام دهید را آغاز کنید.

سعی کنید در این زمان، ریلکس کنید و آرامش داشته باشید

علاوه بر انجام فعالیت‌های تحرکی مثل ورزش و یا حتی دویدن، خوب است که بدانید زمانی را باید به کنسل کردن برنامه‌هایتان و ریلکس کردن و آرامش به خودتان بگذرانید تا از استرس به دور مانده و به روح و روانتان استراحت دهید. به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید دوش بگیرید تا بتوانید آرامش را جایگزین خستگی و استرس‌های درونی خود کنید.

منبع

منبع!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>