ارتباط بین مفروضات و اصول حسابداری

ارتباط بین مفروضات و اصول حسابداری


اگر به دنبال یادگیری اصول حسابداری به زبان ساده هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و با اصول پذیرفته شده حسابداری آشنا شوید.

پیشنهاد ویژ: برای یادگیری هرچه بیشتر اصول حسابداری حتما از فیلم آموزش حسابداری آموزشگاه آریا تهران استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 02166919633 الی 7 تماس گرفته و یا وارد وب سایت www.aryatehran.com شوید.

اصول حسابداری موضوعی است که تسلط بر آن امتیازات فراوانی به همراه خواهد داشت. در این مطلب سعی کرده ایم راجع به مهمترین اصول حسابداری، مزایای استفاده از این اصول و … توضیحات کاربردی را برای شما بیان کنیم. مطالعه این مقاله از گروه آموزشی آریا تهران را از دست ندهید.

حسابداری چیست

حسابداری چیست؟ به طور کلی تعارف متعدد و متنفاوتی از حرفه حسابداری وجود دارد. اما اگر بخواهیم این حرفه را به یک زبان ساده و جامع بیان کنیم، باید بگوییم حسابداری عبارت است از جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی داده ها، ثبت و تهیه گزارشات مربوط به آن‌ ها.

حسابداری شامل تمام این فرآیند ها است و یک فرد حسابدار این کارها را انجام می دهد تا مدیران تصمیم نهایی را راجع به استفاده از آن‌ ها بگیرند و راحت تر بتوانند از آن‌ ها استفاده کنند.

حرفه حسابداری که از آن به عنوان «زبان تجارت» نیز یاد می شود، یکی از عوامل موثر و حیاتی است که هر کسب و کاری برای بقا و ادامه پیشرفت خود به آن نیاز دارد.

در وافع می توان گفت یک فرد حسابدار با زبان مشترک خود که همان حسابداری است، تمام بخش ها نظیر مشاغل، فعالیت ها و افراد را به یکدیگر ربط می دهد.

حسابداری به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت هستند از:

  • حسابداری مالی یا حسابداری گزارش: تهیه و تنظیم صورت های مالی اساسی
  • حسابداری دولتی: جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی موسسات دولتی
  • حسابداری مدیریت: تعریف، پردازش، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی اطلاعات مورد استفاده مدیریت
  • حسابداری صنعتی: محاسبه بهای تمام شده محصولات
  • حسابداری مالیاتی: محاسبه میزان مالیات بر درآمد موسسات و قوانین و مقررات مالیاتی
  • حسابداری فروشگاهی: حساب و کتاب موجودی اجناس، کنترل حساب ها، دریافت، پرداخت و موارد دیگر
  • حسابداری عمومی: ارائه گزارشات درباره مواردی مانند قیمت تمام شده محصولات، میزان تولید، هزینه ها و بهای فروش خدمات
  • حسابداری حقوقی: ترکیبی از روش ها حسابداری و تحقیقی که برای کشف جرائم مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه: برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله رشته حسابداری  و حسابداری چیست را مطالعه شود.

اهمیت حسابداری

در بخش قبل با تعریف حسابداری آشنا شدیم و فهمیدیم اهمیت وجود یک حسابدار برای شرکت های مختلف و کوچک و بزرگ بالا است. اما دلیل این اهمیت بالا چیست؟

امروزه با ایجاد شکل تازه ای از ارتباطات اقتصادی میان افراد، شرکت ها و موسسات مختلف و تاثیرات مالی آن‌ ها بر یکدیگر، هر روز این فعالیت های اقتصادی پیچیده تر شده و به همین دلیل، نیاز به وجود یک حسابدار در شرکت ها شدیدا احساس می شود.

علاوه بر این، از آن جایی که موسسات و سازمان ها یک نیاز روزافزون به اطلاعات صحیح و دسته بندی شده برای استفاده در فرآیند تصمیم گیری خود دارند، نقش پر رنگ و اهمیت یک حسابدار کاملا واضح است.

دلایل متعددی برای اهمیت حسابداری وجود دارد که در ادامه به آن‌ ها می پردازیم.

  • در اختیار داشتن اطلاعات حیاتی
  • حفظ و نگهداری اسناد مالی
  • دریافت صورت مالی
  • ارزیابی عملکرد شرکت
  • تعیین چشم انداز شرکت
  • آگاهی از درآمد و هزینه های شرکت

حفظ و نگهداری اسناد مالی

همچنین بهتر است بدانید که یک حسابدار، مسئول حفظ و نگهداری اسناد مالی است که از مهم ترین اسناد یک شرکت یا سازمان به شمار می روند.

یک حسابدار می تواند با ثبت و نگهداری صحیح این اسناد، گزارش های مالی مهمی مانند صورت جریان، وجوه نقدینگی و شاخص های دیگر عملکرد را برای شرکت فراهم کند که این امر منجر به ماندگار کسب و کار می شود.

آگاهی از درآمد و هزینه های شرکت

از مهم ترین مواردی که باعث اهمیت بالای حسابداران می شود و از مزایای مهم وجود آن‌ ها در شرکت به حساب می آید، این است که مدیران می توانند با استفاده از صورت حساب های ارائه شده توسط حسابدار، از درآمد و هزینه های شرکت یک آگاهی جامع پیدا کنند.

آگاهی از هزینه ها و درآمدهای شرکت یکی از وظایف اصلی مدیران هر شرکت است که در صورت بی اطلاع ماندن از آن ممکن است در طولانی مدت، خطرات زیان باری شرکت را تهدید کند.

ارزیابی عملکرد شرکت

یکی دیگر از عواملی که باعث اهمیت بالای وجود یک حسابدار در شرکت می شود این است که مدیران به وسیله ارزیابی سطح فروش مجموعه، می توانند عملکرد کلی شرکت را به خوبی بررسی کنند و در صورت وجود نقطه ضعف در عملکرد مدیران میانی یا هر یک از عوامل شرکت، آن را رفع کنند.

تعیین چشم انداز شرکت

پنجمین عاملی که باعث می شود وجود یک حسابدار برای شرکت یا سازمان اهمیت داشته باشد این است که مدیران یک شرکت می توانند با بررسی تاریخچه مالی ارائه شده توسط شخص حسابدار، چشم انداز جدید شرکت را در روزها و سال های آتی تعیین کنند.

برای انجام این کار، مدیران معمولا از حسابداران درخواست می کنند گزارش های حسابداری را در اختیار آن‌ ها قرار دهند تا بتوانند با بررسی تاریخچه شرکت و بررسی میزان فروش، نقاط ضعف و نقاط قوت یک چشم انداز کلی برای شرکت ارائه دهند.

همچنین دقت داشته باشید که برای دستیابی به یک چشم انداز مناسب و کاربردی، باید گزارش های سال های قبل را به خوبی بررسی کنید تا ایده های جدید را بر این اساس به دست آورید.

دریافت صورت مالی

یکی از مهم ترین دلایل وجود یک حسابدار در شرکت، دریافت صورت های مالی است. حسابدار باید صورت های مالی شرکت را به شکل سه ماهه یا یک ساله آماده کند که افراد و مدیران شرکت برای مطلع شدن از وضعیت مالی شرکت، باید سراغ این اسناد بروند.

در صورت های مالی، ورودی ها و خروجی های شرکت به خوبی بررسی می شوند. همچنین برای مشخص کردن این صورت های مالی معمولا از یک نرم افزار مشخص استفاده می شود.

در اختیار داشتن اطلاعات حیاتی

همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث اهمیت بالای شغل حسابداری در جامعه می شود، قرار داشتن اطلاعات دقیق و حیاتی کل یک شرکت در دست حسابدار است.

این اطلاعات معمولا داده هایی هستند که وجود آن‌ ها نه تنها برای شرکت مهم است، بلکه سازمان برای ادامه فعالیت خود تا حدی به آن‌ ها متکی است.

پیشنهاد مطالعه: حتما مقاله مفید معدل لازم برای رشته حسابداری را مطالعه کنید.

اصول حسابداری چیست؟

این اصول به رهنمودهای جامعی که هنگام تهیه صورت های مالی دنبال می‌شود، اشاره دارد. برای اطمینان از سازگاری و امکان مقایسه با سایر شرکتها، باید یک مجموعه اصول مشترک برای تهیه گزارشگری مالی کلیه شرکتها در یک کشور خاص استفاده شود. استفاده از این اصول منجر می‌شود عملکرد مالی واقعی شرکت در گزارش‌های مالی نشان داده شود. برخی از اصول حسابداری که به طور کلی و جهانی پذیرفته شده‌اند، عبارتند از : اصل درآمد، هزینه، تطبیق، سازگاری و مواردی از این قبیل که در ادامه بررسی شده‌اند.

در یک کلام می‌توان گفت که اصول مختلف حسابداری به مجموعه‌ای از قواعد و مفاهیم عملیاتی و کلی گفته می‌شود که یک الگو برای انجام امور مالی را در اختیار حسابدار قرار می‌دهد. آشنا شدن با این اصول، باعث می‌شود تا به اصلی‌ترین مفروضات حسابداری آشنا شوید و رشته حسابداری را دقیق‌تر بشناسید.

اصول اولیه حسابداری چیست؟

اصول اولیه حسابداری قوانین و رهنمودهایی هستند که شرکت ها باید هنگام گزارش دادن داده های مالی از آنها پیروی کنند. حسابداری بر پایه مجموعه‌ای از مفروضات و اصول تشکیل شده که اغلب اشخاص، این مفروضات و قوانین را با نام اصول حسابداری می‌شناسند. آشنایی با این اصول به شما کمک خواهد کرد تا حسابداری را بهتر درک کنید و بخش‌های مختلف آن را بهتر بشناسید.

اصول حسابداری در واقع یک الگوی جامع انجام امور حسابداری می باشد که بر طبق نظر بزرگترین اساتید در این حوزه، سازنده اسکلت اصلی این دانش و اصول و مقررات این حرفه می باشد. اصول حسابداری به همراه مفروضات بنیادی مفاهیم اولیه حسابداری را تشکیل می دهند. پایه‌های دانش حسابداری بر روی هر دو قسمت ذکر شده قرار دارند. منشا ظهور اصول حسابداری، در واقع از مفروضات حسابداری بوده است. تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و عرضه گزارشات بدون دانستن مفروضات بنیادی اصول و مفاهیم حسابداری میسر نیست.

چرا اصول حسابداری اهمیت دارند؟

نیاز گسترده اغلب کسب و کارها به یک حسابدار یا تیم حسابداری بر کسی پوشیده نیست و همین امر باعث شده فرصت‌های شغلی فراوانی برای این رشته وجود داشته باشد. با این وجود نیاز به تجربه و علم کافی برای این کار است. اصول حسابداری از مهمترین مفاهیم در این باره است که می‌توان با اشراف به آنها امور مالی را راحت‌تر انجام داد و در این زمینه تجربه کافی و آگاهی لازم را کسب کرد. در ادامه برخی از این اصول که دارای اهمیت بیشتری در انجام امور حسابداری هستند و مزایای استفاده از آنها بررسی خواهد شد.

مزایای استفاده از اصول اولیه حسابداری

استفاده از اصول ذکر شده به شکل یک راهنمای جامع برای تمام مجموعه‌ها و کسب و کارها مزایایی به همراه خواهد داشت که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • امکان مقایسه
  • کنترل حسابداری
  • سهولت حسابرسی
  • انعطاف پذیری
  • برابر سازی سیستم حسابداری
  • به وجود آوردن دستورالعمل آشکار و معلوم
  • پرهیز از کارکرد سلیقه ای
  • قابل استفاده بودن نتایج حسابداری برای همگان
  • قابل مقایسه بودن خروجی ها
  • میسر کردن وارسی در دوره‌های مختلف مالی
  • قابلیت ارائه به مراکز وارسی یگانه مثل ادارات و سازمان ها

امکان مقایسه

شرکت‌هایی که از این اصول استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند عملکرد خود را با سایر شرکت‌های هم ردیف خود که از همان اصول استفاده می‌کنند، مقایسه کنند، به این دلیل که آنها یک راهنما و روش مشترک برای تهیه گزارش‌ها دارند که همین اصول است.

مقایسه مهم است زیرا به شرکتها کمک می‌کند تا عملکرد مالی خود را با دیگران بسنجند و در مواردی که اشتباه می‌کنند، اصلاح کنند. اصول حسابداری علاوه بر فراهم آوردن امکان مقایسه یک شرکت با شرکت مشابه، امکان مقایسه‌های بین دوره‌ای عملکرد یک شرکت را نیز فراهم می‌کند. در کنار آن، مقایسه یک دوره به نسبت دوره دیگر را هم ممکن می‌کند. را از یک دوره به دوره دیگر نشان می‌دهد.

کنترل حسابداری

کنترل حسابداری از دیگر مزایای استفاده از این اصول است. شرکت‌هایی که اصول حسابداری را در تهیه گزارش‌های مالی خود به کار می‌برند، می‌توانند روند تهیه صورتهای مالی خود را کنترل کنند. کنترل این گزارشات بسیار ضروری است؛ زیرا مانع تهیه صورتحساب‌هایی می شود که نمایشی درست و منصفانه از عملکرد مالی شرکت را نشان نمی‌دهد. اظهارات نادرست ممکن است شرکت را به پریشانی مالی و ورشکستگی سوق دهد.

سهولت حسابرسی

سهولت حسابرسی هم مزیت دیگری است که باید به آن اشاره کرد. شرکتهایی که از اصول حسابداری استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند حسابرسی شوند زیرا حسابرسان قبلاً از این اصول آگاهی داشته‌اند. حسابرسان از این اصول برای حسابرسی صورتهای مالی شرکتها استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اصول مذکور رعایت شده است.

حسابرسی برای شرکت‌ها مهم است زیرا سهامداران را قادر می‌سازد اطمینان حاصل کنند که منابع مالی آنها برای هدف مناسب استفاده می‌شود. همچنین حسابرسی قادر به کشف تقلب است و اعتبار صورتهای مالی را افزایش می‌دهد.

انعطاف پذیری

اصول حسابداری را می‌توان در شرایط مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، اصل تطبیق اظهار می‌دارد که درآمد و هزینه‌ها یک شرکت به چه صورت است و به چه شکل صرف می‌شود. این اصل را می‌توان در هر نوع شغلی اعم از لیزینگ خودرو یا مراقبت‌های بهداشتی یا بانکی به کار برد، زیرا تمام شرکت‌ها هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند و درآمد کسب می‌کنند. بنابراین از این اصول می‌توان برای هر نوع معامله، ثبت آنها و ثبت رویدادهای مالی استفاده کرد.

چرا باید اصول حسابداری را فرا گرفت؟

تقریبا همه کسب و کارها به یک حسابدار و یا تیم حسابداری احتیاج دارند و همین امر باعث شده فرصت‌های شغلی زیادی برای این رشته وجود داشته باشد. با این وجود این کار  به تجربه و مهارت زیادی نیاز دارد. اصول حسابداری از مهمترین مفاهیم در این زمینه است که می‌توان با نزدیکی به آنها امور مالی را راحت‌تر انجام داد و در این زمینه تجربه کافی و آگاهی لازم را کسب کرد. هدف اساسی از فراگیری اصول اولیه حسابداری، توانایی برقراری ارتباط با معلومات اقتصادی یا زبانی قابل فهم از شغلی به شغل دیگر است.

اصول حسابداری از مهمترین مفاهیمی است که می‌توان با چیرگی به آن، امور مالی را راحت‌ تر انجام داد و در زمینه تجزیه و تحلیل و ثبت امور مالی تجربه کافی و آگاهی لازم را کسب کرد.

مفروضات حسابداری

در حسابداری فرض‌های اولیه‌ای وجود دارد که به آن مفروضات حسابداری نیز می‌گویند.

  • ماهیت اقتصادی مستقل
  • ثبات واحد پولی
  • دوره زمانی خاص

ماهیت اقتصادی مستقل

هر کسب‌وکاری مستقل است و باید حساب مجزا داشته باشد. برای مثال در هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی باید برای هر کسب‌وکاری ماهیت مستقل در نظر بگیرید. حتی اگر صاحب چندین کسب‌وکار باشید.

ثبات واحد پولی

کلیه فعالیت‌ها باید با یک واحد پولی ثبت شوند و تورم در گزارش مالی مدنظر قرار نمی‌گیرد.

دوره زمانی خاص

تمام صورت‌های مالی باید یک دوره زمانی مشخص داشته باشند. سود و زیان در یک دوره معنا پیدا می‌کند.

اصول اولیه حسابداری

دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، درآمد و هزینه‌ها عناصر اصلی در اصول اولیه حسابداری هستند که در حسابداری آن‌ها به صورت زیر تشریح شده اند:

معادله اصلی اصول حسابداری –> دارائی‌ها = بدهی + سرمایه

دارایی ها (Assets)

تمامی اموال و منابع اقتصادی که در معاملات اقتصادی بدست می آیند یا به زبان ساده تر در عملیات اقتصادی و مالی یک سری منابع اقتصادی به مالکیت واحد تجاری در میاید که بر حسب فاکتور پول مورد سنجش قرار میگیرند و به آن دارایی گفته میشود. برای مثال میتوان از پول نقد، موجودی کالا، زمین، ساختمان، ماشین آلات، اسباب و اثاثیه اداری و اوراق بهادار نمونه هایی از دارایی ها در حسابداری هستند.

بدهی ها (Debts)

بدهی‌ها تعهداتی هستند که یک مؤسسه در مقابل اشخاص و دیگر مؤسسات دارد و از معاملات و رویدادهای گذشته ناشی شده اند و باید با پرداخت پول یا تحویل کالا یا انجم خدمات یا انتقال سایر اقلام دارایی ها تسویه گردند. مؤسسات بر حسب نوع و حجم فعالیت و معاملات خود بدهی‌های گوناگونی دارند. همچون: 1- بستانکاران 2- اسناد پرداختنی 3- وام‌ها

سرمایه (Capital)

سرمایه شامل وجوه نقد و سایر دارایی های مالی است که توسط یک فرد یا تجارت نگهداری می شود و مجموع کل منابع مالی مورد استفاده برای رشد و ایجاد ثبات مالی است. سرمایه می تواند شامل وجوهی باشد که در حساب سپرده نگهداری می شود، یا ماشین آلات ملموس مانند تجهیزات تولید، ماشین آلات، ساختمان های ذخیره سازی و… .

سـرمایه با پول فرق دارد. پول صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی می‌شود. ولی سرمایه طول عمر بیشتری دارد و برای تولید ثروت در سرمایه گذاری به کار می‌رود. مثال‌های سـرمایه شامل اتومبیل، حق ثبت اختراع، نرم‌افزارها و برندها می‌شود. همه این‌ها دارایی هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان ثروت آفرید.

درآمد (Income)

درآمد یا Income مبلغی است که یک شخص یا یک شرکت در بازه زمانی مشخص از محل کالاها یا خدماتی که برای دیگران فراهم کرده یا سرمایه گذاری‌هایی که داشته است، به دست می‌آورد. معمولاً درآمـد برای تأمین مخارج روزانه مصرف می‌شود. درآمـد از طریق ضرب قیمت فروش کالاها و خدمات در تعداد واحدها یا مقدار فروخته شده محاسبه می‌گردد.

نکته مهم که خوب است بدانید این است که چارچوب و اسکلت بندی اولیه و زیربنایی حسابداری ابتدا به وسیله‌ی مفروضات شکل می‌گیرد و در نهایت به وسیله اصول حسابداری عملی می‌گردد.

هزینه ها (Expenses)

شرکت‌ها و مؤسسات برای اداره امور و انجام دادن فعالیت‌های مربوط به کسب درآمد، مخارجی نظیر خرید مواد و کالا و پرداخت دستمزد، اجاره،آب و برق و غیره انجام می دهند که باعث خروج وجه نقد و کاهش سایر دارایی‌ها و یا افزایش بدهی‌های مؤسسه می گردد که به آن مخارج واقع شده که منافع آتی ندارد هزینه گویند.برخی هم درآمد را افزایش ناخالص دارایی‌ها و یا کاهش نا خالص بدهی‌ها و هزینه‌ها را کاهش ناخالص دارایی‌ها و یا افزایش نا خالص بدهی‌ها که ناشی از فعالیت‌های انتفاعی واحد تجاری است و در سرمایه تغییر ایجاد می کند تعریف نموده اند.

مهمترین اصول حسابداری به زبان ساده

نکات زیر هشت اصل مهم حسابداری است که کاربرد فراوانی در روابط مالی دارد و به صورت مشترک در کسب و کارهای مختلف و مشاغلی که نیاز به حسابداری دارند استفاده می‌شود. این اصول مهم و اساسی در حسابداری عبارتند از:

  • اصل هزینه
  • اصل درآمد
  • اصل بهای تمام شده
  • اصل دو وجهی ثروت
  • اصول محافظه ‌کاری
  • اصل تطبیق درآمد و هزینه‌ها
  • اصل سازگاری
  • اصل اهمیت
  • اصل افشای کامل

اصل هزینه

اصل هزینه یکی از مهمترین اصول حسابداری است. اصل هزینه مستلزم این است که دارایی‌ها با قیمت مبادله آنها، یعنی هزینه خرید، یا هزینه تاریخی ثبت شوند. هزینه تاریخی به عنوان مبنای ارزیابی مناسب برای شناخت مالکیت کلیه کالاها و خدمات، هزینه‌ها و حقوق صاحبان سهام شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، یک کالا در تاریخ خرید به قیمت مبادله ارزیابی می‌شود و در صورت‌های مالی با ارزش واقعی آن یا کسر قسمت استهلاک شده آن نشان داده می‌شود.

میزان انعکاس هزینه و ارزش در حساب‌ها در بسیاری از بحث‌های جاری حسابداری مهم است. بنابراین این اصل، میزان هزینه، عینیت بیشتر آن و امکان‌پذیر شدن حسابرسی دقیق‌تر را برای صورتهای مالی در یک مجموعه فراهم می‌کند.

اصل درآمد

در مقابل اصل هزینه که یکی از مهمترین اصول حسابداری شخصی و مالیاتی به شمار می‌رود، اصل درآمد  یا در اصطلاح Revenue principle قرار دارد که به همان میزان دارای اهمیت است. اگر جایی دیدید که از اصل تحقیق نام برده شده، بدانید منظور همین مفهوم درآمد است. به زبان ساده این اصل می‌گوید که درآمد زمانی محقق خواهد شد که فروش کالا و ارائه خدمات صورت بگیرد و هزینه آنها دریافت شود.

در واقع می‌توان گفت که دو نکته در اصل درآمد دارای اهمیت است: اول اینکه کالا و خدماتی برای ارائه وجود داشته باشد. دوم اینکه مالکیت کالا یا ارائه خدمات به مشتری انجام شده باشد و هزینه آن دریافت شود. اصل درآمد و اصل هزینه برای برآورد میزان سوددهی یک مجموعه یا حتی برای برآورد کردن میزان پس انداز یک خانواده دارای اهمیت هستند. همچنین در امور مالیاتی نیز جایگاه ویژه خود را دارند.

اصل تحقق درآمد

بر اساس اصل درآمد، باید سه شرط زیر برای ثبت درآمد محقق شود:

  • عملیات مربوط به تحصیل درآمد تکمیل شده باشد.
  • مبلغ درآمد به طور معقول و مطمئن قابل اندازه گیری باشد.
  • قابلیت وصول آن به طور معقول، مطمئن باشد.

پنج روش شناسایی درآمد

  • روش فروش
  • روش وصول
  • روش اقساطی
  • روش تکمیل کار
  • روش درصد تکمیل کار (درصد پیشرفت کار)

روش فروش: درآمد در مقطع فروش ثبت می‌شود.

روش وصول: تنها هنگامی استفاده می‌شود که دریافت وجه نا مطمئن باشد. در این روش فروشنده برای ثبت درآمد باید منتظر دریافت وجه بماند. این روش محافظه کارانه‌ترین روش شناسایی درآمد به شمار می‌آید.

روش اقساطی: این روش نوعی وصول می‌باشد که برای فروش‌های اقساطی استفاده می‌شود. در این روش، سود ناویژه (بهای تمام شده کالای فروش رفته – درآمد فروش) به تدریج که وجوه نقد وصول می‌گردد، ثبت می‌شود.

روش تکمیل کار: برای کارها و خدماتی که سال‌ها به طول می‌انجامد می‌باشد و در مورد زمان ثبت درآمد، محافظه کارانه ترین شکل این است که کل درآمد در زمان تکمیل کار ثبت می‌شود.

روش درصد تکمیل کار (درصد پیشرفت کار):  این روش نیز برای کارها و خدمات بلند مدت می‌باشد. بر اساس درآمد به تدریج که کار انجام می‌شود، شناسایی می‌گردد. به طوری که هر سال درصد تکمیل پروژه برآورد می‌گردد (مقایسه هزینه‌های انجام شده طی سال با کل هزینه‌های برآورده شده) و مطابق با آن درصد در آمد شناسایی می‌گردد. این روش زمانی مناسب است که درصد تکمیل کار در طور دوره قابل برآورده باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه اصل ‌های حسابداری کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصول و مفروضات حسابداری را مطالعه کنید.

اصل بهای تمام شده در حسابداری

طبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت می‌گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله نقدی آن تاریخ تحصیل است. بدهی‌ها نیز معادل وجه نقد جاری مبادله که به عنوان بدهی متقبل شده مورد اندازه گیری قرار گرفته و ثبت می‌شود.

چنانچه دارایی از طریق مبادلات غیر پولی در اختیار واحد تجاری قرار گیرد، ارزش متعارف دارایی تحصیل شده رایگان نیز، ارزش متعارف (منصفانه) دارایی مشابه در بازار در زمان انتقال مالکیت است.

به عبارتی ساده‌ترین پاسخ برای اصل بهای تمام شده تاریخی چیست، منعکس کردن دارایی‌ها به میزان بهای تمام شده تاریخی آن‌ها در ترازنامه پایان سال است و نه ارزش روز آن‌ها. در ادامه به معرفی مزایا و معایب اصل بهای تمام شده می‌پردازیم.

معایب اصل بهای تمام شده تاریخی

تغییرات ارزش دارایی ها در طول سال های متمادی در نظر گرفته نمی شود. تغییرات ارزش پول در زمان مورد توجه قرار نمی گیرد.

مزایای روش بهای تمام شده تاریخی

واقعی و قابل اتکا است. نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در تاریخ تحصیل است. قابل رسیدگی و ردیابی است.

اصل دو وجهی ثروت

این مورد از اصول حسابداری مالی در اصل در قلب کل فرآیند حسابداری یک مجموعه نهفته است. حسابدار وقایع موثر بر ثروت یک نهاد خاص را ثبت می‌کند. بنابراین سیستم‌های حسابرسی به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که دو چیز اصلی را نشان می‌دهند: (الف) منبع ثروت و (ب) شکلی که ثروت دارد. این امر در تشخیص میزان دارایی یک شرکت به اشکال مختلف از جمله زمین، تجهیزات و … به خصوص برای سهامداران دارای ارزش بسیار زیادی است.

اصول محافظه‌ کاری

این مورد از اصول حسابداری شخصی و مالی غالباً به این صورت توصیف می‌شود که “هیچ گونه سود پیش بینی نکنید و تمام ضررهای احتمالی را در نظر داشته باشید “. این ویژگی ممکن است به عنوان نسخه واکنشی از فلسفه مدیریتی مینیمکس در نظر گرفته شود، به عنوان مثال، احتمال حداکثر ضرر را به حداقل برسانید. مفهوم محافظه کاری حسابداری نشان می‌دهد که عدم اطمینان و در معرض خطر بودن سرمایه در چه زمان و کجا باید در نظر گرفته شود. این اصل به نوعی عمل محتاطانه و مراقبتی است تا در زمان ظهور مشکلات مالی پیش‌بینی‌های لازم برای آن شده باشد.

محافظه‌کاری در حسابداری به معنای کمرنگ کردن عمدی درآمد و دارایی نیست. این فقط در شرایطی اعمال می‌شود که در آنها تردیدهای منطقی وجود دارد. به عنوان مثال، موجودی‌ها در پایین‌ترین قیمت تمام شده یا ارزش جایگزینی فعلی ارزیابی می‌شوند و ضررها در بیشترین حد تا برای شرایط بد مالی آماده بود. در یک کلام اصل محافظه‌کاری در صورت سود و زیان، تشویق به رسمیت شناختن تمام ضررهایی است که رخ داده یا احتمالاً وجود دارد رخ دهد و  تأیید نکردن سود تا زمانی است که به صورت کامل محقق شود.

اصل تطبیق درآمد و هزینه‌ ها

در این مورد از اصول حسابداری مالی فرآیند تطبیق (مرتبط کردن) دستاوردها یا درآمدها (اندازه‌گیری شده توسط قیمت فروش کالا و خدمات ارائه شده) با تلاش یا هزینه‌ها (که با هزینه کالاها و خدمات استفاده شده اندازه گیری می‌شود) برای یک دوره خاص است. با کسر میزان درآمد از هزینه‌ها سود به دست می‌آید.

مهمترین ویژگی مفهوم تطبیق این است که باید رابطه مثبتی بین درآمد و هزینه‌های مربوطه وجود داشته باشد تا یک شرکت به سودآوری برسد. همچنین باید هزینه‌ها و درآمدهای ناشی از فروش کالا یا ارائه خدمات در یک گزارش مالی واحد ثبت شود. با این وجود، به دلیل ذهنی بودن روند تخصیص هزینه برای یک کالا یا خدمات قبل از فروش یا ارائه آن نیاز به تجربه بالا در زمینه حسابداری است.

مبانی شناخت هزینه

مبانی شناخت هزینه عبارتند از:

  • ارتباط مستقیم علت و معلولی بین درآمد و هزینه
  • تخصیص منطقی و سیستماتیک
  • شناخت بلا درنگ (تسریع در شناخت)
  • هزینه بدون منافع جاری و آتی (زیان)
ارتباط مستقیم علت و معلولی بین درآمد و هزینه در اصل مقابله

برخی هزینه ها ارتباط مستقیم علت و معلولی با درآمد شناسایی شده دوره مالی واحد انتفاعی دارند، از این رو به موازات تحقق درآمد، دارایی های مصرف شده به عنوان هزینه شناسایی می گردد.

مثال: حق بازاریابی نماینده فروش، هزینه بسته بندی، بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه حمل و تحویل کالا.

تخصیص منطقی و سیستماتیک در اصل تطابق در حسابداری

چنانچه در مواردی انتفاع از یک دارایی بیش از یک دوره گزارشگری به طول انجامد، و ارتباط مستقیم و آشکار علت و معلولی بین رویداد هزینه و درآمد خاص وجود نداشته باشد و انقضای بخشی از بهای تمام شده دارایی ها در ایجاد درآمد در چند دوره نقش اساسی ایفا کند، در چنین شرایطی کل بهای تمام شده بین دوره های مالی که انتظار انتفاع از آن می رود، به روش منطقی، منظم و سیستماتیک سر شکن می‌شود.

مثال: هزینه استهلاک دارایی های ثابت، هزینه بهری تسهیلات بلند مدت، هزینه اجاره، هزینه بیمه.

اصل تطابق درآمد و هزینه و شناخت بلا درنگ ( تسریع در شناخت)

چنانچه بین هزینه بطور عینی ارتباط مستقیم و آشکاری با درآمدی خاص، وجود نداشته باشد و مخارج مزبور نیز، در دوره جاری فاقد منافع آتی بوده و صرفاً منافع اقتصادی دوره جاری از آن قابل انتظار باشد، علاوه بر این، ارتباط بین هزینه با درآمد شناسایی شده مرتبط با یک دوره زمانی مشخص باشد، در چنین شرایطی کل مخارج متحمل شده را بلادرنگ به عنوان هرینه دوره شناسایی می‌کنیم. مثال: حقوق پرداختی به مدیران و کارکنان اداری، هزینه های ناشی از دعاوی حقوقی.

هزینه بدون منافع جاری و آتی (زیان) با اصل تطابق

هزینه‌ای که تعیین ارتباط آن به دوره یا دوره‌های مختلف غیر ممکن بوده و انتظار منافع جاری و آتی برای آن غیر قابل تصور می‌باشد. در چنین شرایطی، آن هزینه به عنوان زیان دوره جاری شناسایی و از درآمد دوره جاری کسر می‌گردد. مثال: جرایم پرداختی، خسارات وارده به دارایی ها در اثر حوادث غیر مترقبه. برای دریافت نکات مهم مالیاتی در خصوص اصل تطابق حسابداری، باید ماده 147 و 148 قانون مالیاتهای مستقیم را مطالعه کنید.

اصل سازگاری

این مورد از اصول حسابداری مالیاتی ایجاب می‌کند که یک سازمان در مورد یک روش واحد برای امور مالی خود تصمیم بگیرد و بعد از آن باید از همان روش یا روش مشابهی برای همه معاملات بعدی و ثبت رویدادهای مالی استفاده کند، مگر اینکه تغییر آن ضروری باشد.

اگر روش‌های حسابداری به طور مکرر تغییر کند، مقایسه صورت‌های مالی یک دوره با دوره دیگر دشوار است. استفاده مداوم از روش‌ها و رویه‌های ثابت حسابداری در طول زمان، تحریف حساب سود و زیان و ترازنامه و دستکاری احتمالی این صورتها را تا حد زیادی کم کرده و تشخیص آنها را آسان‌تر می‌کند. همچنین اصل سازگاری برای کمک به شرکای تجاری و سهامداران در مقایسه صورتهای مالی یک شرکت معین در طول زمان و تصمیم‌گیری آنها ضروری است.

اصل اهمیت

مفهوم اهمیت که یکی دیگر از اصول حسابداری شخصی و مالی به شمار می‌رود و بهتر است نه تنها شرکت‌ها بلکه اشخاص برای حسابرسی امور مالی خود از آن استفاده کنند. اصل اهمیت به معنی است که معاملات و رویدادهایی که دارای تأثیرات ناچیزی هستند، نباید در صورتهای مالی ثبت و گزارش شوند. ادعا می‌شود که ضبط رویدادهای ناچیز از نظر سودمندی ضعیف آنها، قابل توجیه نیست. در مورد معنادار بودن رویدادها و معاملات توافق واحدی وجود ندارد.

در واقع این اصل کاملاً ذهنی بوده و به عهده شخص حسابدار است که تعیین کنند چه چیزی دارای اهمیت با فاقد اهمیت برای ذکر کردن یا نکردن در صورتهای مالی است. با این وجود اغلب حسابرسان و کارشناسان این حوزه با هم توافق دارند که می‌توان اصل اهمیت را  برای یک رویداد یا معامله از نظر تأثیر آن بر وضعیت مالی، نتایج عملیاتی، تغییر در وضعیت مالی و تصمیمات یک سازمان و یا شرکت ارزیابی کرد.

اصل افشای کامل

مفهوم افشای نیز یکی دیگر از اصول مهم حسابداری محسوب می‌شود. افشای کامل مستلزم این است که یک بنگاه اقتصادی باید تمام اطلاعات مالی مربوطه را به منظور تصمیم‌گیری مناسب اقتصادی در اختیار افراد مرتبط اما خارج از مجموعه قرار دهد.  این مفهوم حاکی از آن است که هیچگونه اطلاعات اساسی یا مورد علاقه ​​سرمایه‌گذاران در صورتهای مالی واحد تجاری حذف یا پنهان نمی‌شود. این امر یکی از اصول حسابداری مالیاتی نیز به شمار می‌رود و به ویژه برای شرکت‌ها و صنایع فعال در بورس دارای اهمیت است؛ زیرا با توجه به همین اطلاعات است که سهامداران در مورد ارزندگی یک سهم، نگهداری یا فروش آن تصمیم می‌گیرند.

اصل افشا در حسابداری، به این معنا نیست که هر چیزی باید افشاء گردد، بلکه در افشاء اطلاعات، اولاً باید هزینه تهیه و افشاء و ثانیاً مربوط بودن آن، مورد توجه قرار گیرد. اصل افشا با اجتناب مالیاتی، رابطه متقابل دارد؛ به عبارتی هرچه کیفیت اطلاعات داخلی و کیفیت افشا بهتر باشد، اجتناب از مالیات هم بیشتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله اصل افشا در حسابداری را مطالعه کنید.

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP)

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) شامل :

  • اصل بهای تمام شده (Cost Principle )
  • اصل تطابق (Matching Principle )
  • اصل تحقق درآمد(Revenue-Recognition Principle )
  • اصل افشاء کامل (Full Disclosure Principle )

آموزش اصول حسابداری

برای اینکه آموزش اصول حسابداری به طور تمام و کمال ارائه گردد نیازمند این است که سرفصل های تصویب شده برای این مطلب توسط مدرسین بدون کم و کاست ارائه گردد که هر چه موارد آموزش داده شده تکمیل تر باشد برای استفاده بهینه در آینده شغلی ارآمد تر خواهد بود.

برای استفاده از خدمات آموزش حسابداری همراه با استخدام همین حالا با ما تماس بگیرید. 02166919633 الی 8

هدف آموزش صفر تا صد اصول حسابداری به زبان ساده

  • با یادگیری کامل معادلات و مفاهیم عمومی حسابداری میتوان از به وجود آمدن مشکلات مالی و اقتصادی در شرکت ها جلوگیری کرد.
  • با یادگیری این دانش میتوانید دارایی ها و بدهی های خود را کنترل کنید.
  • بکارگیری این دانش به شما کمک میکند، بتوانید آینده را پیش بینی کرده و طبق آن برنامه ریزی نمایید.
  • منجر به بهینه سازی حساب شما خواهد شد.
  • با بکارگیری دانش حسابداری میتوانید با استفاده از اطلاعات به دست آمده اقدام به تصمیم گیری نمایید.
  • به شما در کنترل هزینه ها کمک میکند.
  • با کمک این دانش میتوانید بودجه بندی نمایید.
  • میتوانید اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان برون سازمانی و درون سازمانی را فراهم آورید.(اصول اولیه حسابداری به زبان ساده)

مخاطبین دوره اصول حسابداری

  • فارغ التحصیلان رشته مالی و حسابداری
  • صاحبان فروشگاه یا کسب و کارهای کوچک(اصول اولیه حسابداری به زبان ساده)
  • دانشجویان حسابداری
  • علاقه مندان ورود به بازار کار حسابداری
  • مدیران شرکت ها که میخواهند نظارت بر کار مالی خود داشته باشند
  • افرادی که به صورت تجربی وارد حرفه حسابداری شده اند

به طور کل افرادی که به دنبال فرصت شغلی مناسب در بازار کار هستند می توانند با شرکت در دوره های حسابداری از مبتدی تا پیشرفته در آریا تهران نمایندگی تهران دانش عملی و علمی این رشته را فرا بگیرند. همچنین آریا تهران (تهران) مدرک دو زبانه و بین المللی ارائه می دهد. در نتیجه شما می توانید از دانش خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.(اصول حسابداری به زبان ساده)

مدرک دوره اصول حسابداری 1 و 2

مدرک دوره حسابداری بهترین آموشگاه حسابداری در تهران یعنی آریا تهران مدرک فنی حرفه ای قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد.

این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

برای شروع یادگیری حتما از بهترین سایت حسابداری و نمونه سوال حسابداری مقدماتی استفاده کنید.

سخن پایانی

در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد اصولی مانند عینیت، بهای تمام شده، فرض تداوم و مواردی از این دست وجود دارد که فرصت اشاره به آنها نبود و تنها به ذکر مهمترین و اصلی‌ترین اصول حسابداری مالی بسنده کردیم.

در نهایت نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که اصول گفته شده برای تسهیل روند حسابداری است. به همین دلیل علاوه بر داشتن نیروی انسانی ماهر و آشنا به این اصول که گفته شد، به مجموعه نرم افزارهای حسابداری و مالی نیز برای پیاده کردن اصول نیاز خواهد بود.

نرم افزارهای مالی و حسابداری درصد خطا در برآورد و تنظیم صورت‌ها و گزارش‌ها را تا حد بسیار زیادی خواهد داد. فرقی ندارد یک فروشگاه دارید، یک شرکت یا مجموعه تجاری، یا برای انجام امور حسابداری شخصی به نرم افزار نیاز دارید، انواع این نرم افزارهای تخصصی از طریق مجموعه نرم افزاری آریا تهران در اختیار شماست.

برای وارسی و ایجاد گزارشات مالی‌ مو به مو و اطمینان پذیر میبایست با اصول حسابداری و مفروضات محیطی حسابداری آشنا شویم. الزامات اولیه حسابداری تشکیل دهنده زیرساخت حسابداری می باشند. اصول حسابداری برپایه مفروضات حسابداری فرم می گیرند.

منظور از اجرای مفروضات و اصول حسابداری، یکپارچه سازی آن و اجرای درست و مو به مو است. به گونه ای که تمام گزارشات مالی‌ سزاوار اعتماد باشند. پس از اجرای این مقررات خروجی ها قابل سنجش و وارسی خواهند بود. پس آگاه گشتیم که شکل گیری زیربنای حسابداری توسط مفروضات و عملیاتی شدن آن با استفاده از اصول حسابداری می باشد.

4 اصل مهم حسابداری شامل اصل بهای تمام‌شده، اصل تحقق درآمد، اصل تطبیق هزینه‌ها با درآمدها و اصل افشای حقایق هستند. بر اساس اصل بهای تمام‌شده، مبنای ثبت و ارائه گزارش‌های مالی، قیمت تمام‌شده است. طبق اصل تحقق درآمد اصول حسابداری، درآمدی در دفاتر مالی ثبت می‌شود که تحقق یافته باشد. همچنین، اصل تطبیق بیان می‌کند که در یک دوره زمانی باید هزینه‌ها و درآمدهای شرکت باهم منطبق باشند. درنهایت، اصل افشای حقایق به ارائه تمام اطلاعات درباره امور مالی شرکت اشاره می‌کند.

اگر درباره اصول پذیرفته شده حسابداری سوالی دارید، از ما بپرسید!

در این مقاله درباره اصل های حسابداری و تعریف اصول حسابداری صحبت کردیم. اگر هنوز درباره چهار اصل حسابداری، اصل تحقق درامد، اصل بهای تمام شده، اصل تطابق و اصل افشا سوالی دارید در همین صفحه برای ما کامنت بگذارید. اگر به دنبال نرم افزار حسابداری، برای مدیریت بهتر عملیات‌های مالی و انجام اصول حسابداری هستید کافیست با آریا تهران تماس بگیرید. همکاران ما در آریا تهران، پاسخگوی تمام سوالات شما خواهند بود.

منابع:

منبع: اصول حسابداری به زبان ساده

منبع: آموزش رایگان حسابداری از مبتدی تا پیشرفته

منبع: آموزش استانداردهای حسابداری

منبع: رشته حسابداری در هنرستان

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>