تمام راه های شناسایی پول تقلبی

تمام راه های شناسایی پول تقلبی

همیشه این موضوع که بتوان بدون زحمت کار هایی که نیاز به زحمت زیادی دارند را انجام داد یکی از مسائلی بوده که تقریبا ذهن هر انسانی را درگیر خود کرده است. در این میان برخی از افراد اقدام به کلاه برداری می کنند و برخی دیگر در پی ساختن و ایجاد رفاه بیشتر اقدام به ایجاد ایده های مفید و کاربردی می کنند.

یکی از موضوعاتی که این روز ها به دلیل تکرر تقریبا روزمره شده برخورد با افرادی است که به خیال خودشان می خواهند با کلاه برداری به روش های مختلف از دیگران اقدام به کسب درامد و یا خدمت برای خود کنند.

امروزه ما در ایران شاهد این هستیم که روزانه حجم وسیعی از پول های تقلبی وارد بازار می شود به دست ما می رسند و حتی ما بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم آن را به دیگران می دهیم و این پول تقلبی تا مدت زمان زیادی در گردش می باشد.

اما چاره چیست؟

چگونه می توان تشخصیص داد که پولی که در دست ماست تقلبی است یا خیر؟

به عنوان کسی که همیشه به این موضوع اهمیت می دهد یک بار خودم نیز گریبان گیر این مورد شدم و بدون اینکه بدانم پولی که در دست من است تقلبی است به یک فروشنده لوازم خانگی دادم و او متوجه این موضوع شد! و من متوجه شدم که حدود ۳۰۰ هزار تومان چک پول ۵۰ هزار تومانی که داشتم تقلبی بوده و شاید باورتان هم نشود که من این پول را از بانک گرفته بودم.(حالا مگه بانک قبول می کنه که پول تقلبی داره!)

شاید دلیل اصلی اینکه این نوشته را می نویسم همین مورد باشد. با کمی تحقیق توانستم تقریبا تمامی آیتم هایی که پول اصلی را از پول تقلبی جدا می کند پیدا کنم و در این نوشته قصد دارم تا آن را به شما متذکر شوم.

نحوه شناسایی پول تقلبی

در ابتدا برای شناسایی پول تقلبی از پول اصل بیایید یک مروری بر تصویر چند مورد از پول های تقلبی نماییم و تفاوت های و معیار های اصل بودن پول را با یکدگر بررسی کنیم.

عکس پول تقلبی

چگونه پول تقلبی را تشخیص دهیم

شما می توانید در تصویر بالا یک ۱۰ هزار تومانی تقلبی و یک ۵۰ هزار تومانی تقلبی را مشاهده نمایید. این که عکسه و چندان نمیشه تشخیص داد که اصله یا تقلبی اما مطمئنا اگر دستتون هم می گرفتید متوجه اصل نبودنش نمی شدید.

چگونه پول تقلبی را تشخیص دهیم

خب هر پول یکسری معیار برای اصل بودن داره و ما در ادامه اقدام به بررسی معیار هایی اصل بودن  10 هزار تومانی می کنیم. دقت کنید که برخی از معیار ها توسط افراد عادی قابل تشخیص نیست و تنها بانک و نهاد های مالی می توانند تایید کنند که در نهایت یک پول اصل است یا تقلبی. البته از نظر من پولی تقلبی که تمامی معیار های پول اصل رو داشته باشه هم اصل حساب میشه. بگذریم. به تصویر زیر که یک پول اصل است دقت کنید. در این تصویر نشانه هایی گذاشته شده که در متن های بعد از تصویر در خصوص هر کدام از نشانه ها که یکی از معیار های اصل بودن پول است صحبت می شود.

همچنین تقریبا تمامی معیار هایی که برای اصل بودن ۱۰ هزار تمانی بررسی می شود برای اصل بودن ۵۰ هزار تومانی و ۱۰ هزار تومانی نیز بررسی می شود.

روش های تشخصی پول تقلبی
  • معمولا جزعیات در پول های تقلبی به شکل واضحی در نظر گرفته نمی شود. مثلا در تصویر امام رنگ هایی که به کار رفته اند ادغام می شوند
  • در پول های اصل امامه اما (ره) کمی برجسته می باشد
  • حاشیه های کدر در پول های اصل کاملا برجسته می باشد
  • در هر پولی عدد پول کاملا برجسته بوده است
  • رنگ عدد پول در اسکناس های ۱۰ و ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی جدید زیر نور آفتاب تغییر می کند
  • پول های اصل دارای نخ امنیتی می باشند. با کمی دقت مشخص می شود که نقشه ایران در این نوار درج شده است و نوشته های ریزی با نام جمهوری اسلامی ایران دارند
  • شماره سریال درج شده در اسکناس های ۱۰ و ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی کمی برجسته می باشد
  • پول های اصل دارای واترمارکی می باشند که هنگام گرفتن در زیر نور خورشید مشخص می شود. عکس امام (ره) می افتد
  • پول های اصل در زیر نور ماوراء بنفش دچار درخشش در برخی از قسمت ها می شوند. معمولا در پول های اصل این درخشش بسیار شفاف و واضح می باشد و در پول های تقلبی بسیار کدر می باشد
  • ریز متن برجسته عدد100000 روی گنبد در پشت پول قالب روئیت می باشد
  • با تغییر زاویه پول به صورت افقی عدد 100000 در نوار وسط پول باید مشخص شود
  • با تابش نور ماوراء بنفش امضای وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر پیدا می کند
  • علامت مخصوص روشن دلان در گوشه پایینی سمت چپ پول به صورت برجسته با رنگ قهوه ای چاپ شده است

نکته: نحوه تشخیص چک پول تقلبی تقریبا مشابه فاکتور هایی که برای اسکناس های ۱۰ هزار تومانی در قسمت بالا گفته شد می باشد.

برنامه تشخیص پول تقلبی

به تازگی نرم افزار هایی برای تشخصی پول تقلبی از اصل ساخته شده اند که شما می توانید با دانلود و نصب آن ها روی گوشی موبایل خود، تاحدی از اصل بودن پولی که در دست دارید مطمئن شوید. نام یکی از نرم افزار های و برنامه هایی که اقدام به تشخیص پول تقلبی از پول اصل می کند اپلیکیشن نما می باشد. این نرم افزار برای سیتم عامل های اندروید و ios کار می کند. طرز کار تمامی این نرم افزار ها به این صورت است که شما با قرار دادن پول در مقابل دوربین و سپس عمل به راهنمایی های اپلیکیشن می توانید تشخیص دهید که پولی که در دست دارید اصل است یا تقلبی.

دستگاه تشخیص پول تقلبی

در تمامی دنیا دستگاه هایی برای تست اسکناس وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آن ها از اصل بودن اسکناسی که در دست دارید مطمئن شوید. دستگاه های تست اسکناس با تاباندن نور ماوراء بنفش و در نظر گرفتن فاکتور هایی من جمله شماره سریال پول و چند فاکتور دیگر به شما اعلام می کنند که یک پول اصل است یا خیر.

شما می توانید تصویر یکی از این دستگاه ها را در قسمت زیر مشاهده نمایید.

دستگاه تشخصی پول تقلبیجرم پول تقلبی

بر اساس ماده ها و تبصره های موجود در قانون اساسی به صورت کلی جعل اسکناس در ایران علاوه بر جریمه نقدی بر اساس رای دادگاه از ۱ تا ۲۵ سال حبس و بین ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی در پی دارد.

اما اینکه دقیقا چقدر حبس، چند ضربه شلاق و چقدر جریمه باید پرداخت شود بر اساس رای دادگاه مبنی بر میزان خسارت و میزان کلاه برداری از جعل اسکناس می باشد.

منبع

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>