چرا فرمان خودرو میلرزد

چرا فرمان خودرو میلرزد

یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن رو به رو میشوند لزرش فرمان خودرو در حالت های مختلف میباشد. چرا فرمان خودرو میلرزد آیا قطعه ای خراب است و یا به دلیل شرایط این مشکل پیش میاید؟ در این مقاله دلیل لرزش فرمان خودرو را در شرایط مختلف برای ماشین های مختلف بررسی میکنیم. اگر میخواهید دلایل شایع تر را به همراه راهکار برای رفع ایراد لرزش فرمان خودرو پیدا کنید حتما مقاله جامع علت لرزش فرمان در سرعت بالا را بخوانید.

اگر علت لرزش فرمان ماشین را متوجه شدید و میخواستید به یک تعمیرگاه معتبر در نزدیکی محل مورد نظرتان مراجعه کنید تا در کوتاهترین زمان ماشین شما را تعمیر کنند و از باکیفیت ترین قطعات یدکی استفاده کنند میتوانید به صفحه تعمیرگاه مراجعه کنید و نزدیک ترین و بهترین تعمیرگاه را پیدا کنید.

دلیل لرزش فرمان ماشین

برای آن که شما بتوانید بهتر با دلایل لرزش فرمان خودرو آشنا شوید در این بخش حالت های مختلف لزرش فرمان در سرعت بالا و سرعت پایین و در هنگام ترمز را بررسی کرده ایم.

لرزش فرمان خودرو در حالت درجا

اولین حالتی که برای دلیل لرزش فرمان ماشین بررسی میکنیم در حالت درجا میباشد. خیلی اوقات پیش آمده که شما به هنگام روشن کردن ماشین متوجه شوید که فرمان به لرزه درمیاید و ممکن است نگران شوید که ماشین تان دچار مشکل خاصی شده است.

از دلایل اصلی لرزش فرمان ماشین در حالت درجا ایراد در سیستم هیدرولیک ماشین میباشد. این یکی از مواردی است که نمیتوانید خودتان برای رفع ایراد اقدام کنید و نیاز است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

یک تعمیرکار برای رفع این ایراد تلاش میکند تا در مرحله اول با هواگیری سیستم هیدرولیک ماشین ایراد را رفع کند.

البته این هواگیری را راننده نیز میتواند انجام دهد اما اگر با مسائل فنی آشنایی ندارید حتما از یک تعمیرگاه تخصصی کمک بگیرید.

گاهی ممکن است بدون چرخاندن فرمان و در حالت درجا لرزش فرمان رخ دهد که علت آن میتواند لرزش موتور ماشین باشد. در این حالت باید برای رفع ایراد حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

لرزش فرمان به‌ دلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری، به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک‌هایی می‌چسبد و در اثر اصطکاک به‌وجودآمده، انرژی جنبشی خودرو به‌ صورت گرما تلف می‌شود؛ این دیسک‌ها، همان روتورهای ترمز هستند.

در هر بار ترمزگیری، مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف می‌شود که این امر، موجب کاهش ضخامت و کارآیی روتورها است؛ در نتیجه، زمانی که ترمز می‌گیرید، به‌خصوص در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش می‌شوند و این اتفاق، به فرمان منتقل می‌شود و شاهد لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن خواهید بود.

خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت‌های ترمز به روتورها، از طریق کالیپرها انجام می‌شود. بدین ترتیب که در داخل کالیپرها، دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ها را به روتورها اعمال می‌کنند. درواقع، این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند؛ حال چنان‌چه کالیپرها دچار مشکل شده باشند، تماس یکنواختی بین لنت‌ها و روتورها ایجاد نمی‌شود و این امر، منجر به ایجاد لرزش می‌شود که این لرزش، در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می‌دهد.

تنظیم نبودن لاستیک

یکی از شایع ترین دلایل لرزش فرمان بالانس و تنظیم نبودن لاستیک هاست. اگر لاستیک ماشین شما تنظیم نباشد در سرعت های بالا با لرزش فرمان مواجه می شوید. در سرعت بالای 90 کیلومتر با تکان های شدید خودرو مواجه می شوید. اگر لاستیک شما تنظیم نباشد در سرعت های پایین دچار مشکل نمی شوید. حتی در بعضی اوقات تنظیم نبودن باد لاستیک در جاده میتواند ضرباتی را به ماشین وارد کند. این ضربات و سایش ها چه در سرعت کم و چه در سرعت زیاد می تواند از طول عمر لاستیک بکاهد.

کم باد بودن لاستیک های ماشین

در بسیاری از اوقات جواب علت لرزش فرمان خودرو چیست؟ تنها یک عبارت است و آنه چیزی نیست جز کم بادی لاستیک های ماشین. کم باید لاستیک در سرعت های بالا می تواند خطرساز باشد. هنگامی که شما با لاستیک کم باد به رانندگی ادامه می دهید هر لحظه خطری در کمین شما می باشد و کنترل ماشین دشوار می شود. جدا از این مشکلات کم بودن باد ممکن است به ترکیدگی لاستیک ها ختم شود.

از شکل افتادن لاستیک ماشین

در بسیاری از اوقات برای بعضی دیگر از رانندگان این سوال پیش می آید که علت لرزش فرمان خودرو چیست؟ دلیل لرزش فرمان ماشین در بسیاری از موارد از رده خارج شدن یا از شکل افتادن لاستیک ماشین است. جدا شدن تسمه یا از بین رفتن عاج ها همگی بیانگر فرسودگی لاستیک ماشین هستند. در این مورد حتی زمانی که با سرعت کم رانندگی میکنید نیز لرزش فرمان و ماشین کاملا ملموس است. در صورت فرسودگی لاستیک بهتر است هرچه زودتر برای تعویض آن اقدام کنید.

خراب شدن پلوس

گاهی ممکن است لرزش فرمان به دلیل بروز مشکل در پلوس چرخ ها رخ دهد. در این حالت فرمان در سرعت های پایین و حرکت ابتدایی خودرو شروع به لرزیدن کرده و با افزایش سرعت لرزش آن کم شده یا کاملا از بین می رود. هنگام خراب شدن پلوس تعویض دنده و چرخیدن چرخی که پلوس آن آسیب دیده است به سختی صورت می گیرد.

بهترین راه حل برای رفع این مشکل تعویض پلوس معیوب است.

لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز گیری

از دیگر مواردی که باعث آزار راننده می شود، می توان به لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری اشاره داشت. اسن مشکل زمانی ایجاد می شود که شما پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و می خواهید با ترمز گرفتن سرعت خودرو را کاهش دهید و یا آن را به طور کامل متوقف نمایید. در این هنگام لرزشی را در غربیلک فرمان حس خواهید کرد که پس از توقف و راه افتادن مجدد خودرو، قطع می شود. لرزش فرمان خودرو در این حالت نیز دلایل خاصی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • شل بودن پیچ چرخ ها
  • وجود مشکل در سیستم تعلیق
  • چوب شدن لنت های ترمز
  • ایجاد شکستگی و خش و یا تابیدگی در دیسک ترمز
  • خرابی در کمک فنر خودرو

علت کشیدن فرمان به یک طرف

کشیده شدن فرمان به یک طرف، از جمله مشکلاتی بوده که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می باشند. در بروز این مشکل دلایل و عامل های مختلفی دخیل هستند. صاف شدن آج لاستیک ها، خراب شدن لنت ترمز و سیلندر ترمز، بروز ایراد در سیستم تعلیق خودرو مانند مستهلک شدن لاستیک های تعادل، از مهم ترین دلایل کشیده شدن فرمان به یک طرف تلقی می گردد.

علاوه بر این، خرابی بوش طبق نیز می تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشد. بوش طبق از قطعات تعیین کننده در سیستم تعلیق و ایجاد تعادل فرمان به شمار می رود. خوردگی بخش لاستیکی این قطعه موجب کشیده شدن و گیج شدن فرمان خودرو می شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>