دلیل روشن شدن چراغ چک ماشین چیست

دلیل روشن شدن چراغ چک ماشین چیست

روشن شدن چراغ چک خودرو اغلب برای دارندگان خودرو پدیده‌ای نگران‌کننده است، زیرا این اخطار بسیار کلی‌ است و اغلب رانندگان نمی‌دانند که باید کدام مشکل را در خودرو رفع کنند.

به‌همین دلیل ما در این نوشته قصد داریم شما را با ۱۱علت روشن شدن چراغ چک خودرو  آشنا کنیم. با ما همراه باشید. اگر میخواهید به طور کامل علل روشن شدن چراغ چک ماشین را بررسی کنید میتوانید مقاله روشن شدن چراغ چک خودرو را مطالعه کنید.

علل روشن شدن چراغ چک خودرو

  • سنسور اکسیژن

اولین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

  • خرابی انژکتور

اولین علت روشن شدن چراغ چک مکاشین خرابی انژکتور ماشین میباشد. وقتی این قطعه خراب شود چراغ check روشن میشود و شما باید آن را تعویض کنید. معمولا اگر فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود و یا از سوخت بی کیفیت استفاده شود انژکتور خراب میشود.

  • سنسور جریان هوا

یکی دیگر از مواردی که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا با ترکیب شدن با اطلاعات دیگر میزان پاشش انژکتورها مشخص شود. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما حواستان به درست کار کردن سنسور هوا باشد.

  • ایراد در مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور، یک فیلتر شیمیایی است که به لوله اگزوز متصل شده و خروجی گازها را کنترل می کند. این مبدل، مونوکسید کربن حاصل از سوختن بنزین را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. تمام خودروهایی که با بنزین کار می کنند، دارای مبدل کاتالیستی هم هستند. این مبدل معمولا پس از طی مسافتی مشخص شده ای (کیلومتر طی شده) باید تعویض شود. تعویض به موقع روغن ماشین، شمع ها و بررسی سلامت سنسور اکسیژن کارهایی است که برای افزایش طول عمر این مبدل می توان انجام داد.

به طور کلی اگر شاهد صداهای عجیب از اگزوز ماشین بودید و یا رنگ دود خروجی نسبت به حالت معمول متفاوت باشد، نشان از خراب شدن مبدل کاتالیزور است. با این حال سیستم چراغ چک خودرو نیز خراب شدن این مبدل را نشان خواهد داد.

  • خرابی و بروز مشکل در شمع ها و وایرها

شمع ها و وایرها قسمت بعدی خودرو هستند که خرابی آن ها می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود، شمع برای روشن شدن و حرکت کردن خودرو جرقه می‌زنند که در نهایت باعث سوختن بنزین می‌شود، وایرها هم نیز نیروی الکتریسیته تولید شده توسط باتری را به شمع ها می‌رسانند، ممکن است وایرها پوسیده شوند و انتقال انرژی دچار اتصالی شود و یا آن که شمع ها پس از مدتی استفاده دچار خرابی شوند و یا به دلیل دیگر مشکلات بر روی آن ها چربی و دوده قرار بگیرد، در هر صورت در این موارد امکان روشن شدن چراغ چک موتور بسیار زیاد می‌شود تا راننده متوجه مشکل مربوطه بشود.

  • خرابی سیستم چرخش گاز

سیستم چرخش گاز یا به صورت اختصار ERG، یکی از مواردی است که می‌تواند در صورت خرابی سبب بروز مشکل و روشن شدن چراغ چک خودرو شود، این سیستم با کنترل کردن میزان هوای مورد نیاز برای احتراق و همچنین کم و زیاد کردن نامحسوس آن، باعث می‌شود تا در حجم گسترده و در طولانی مدت، میزان گازهای آلاینده تولید شده توسط خودرو کم شود.

  • خالی شدن باتری

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خالی شدن باتری است. وقتی باتری ماشین شما به‌طور کامل خالی شود، نمی‌توانید اتومبیل خود را استارت بزنید. در این حالت مشاهده خواهید کرد که چراغ چک روشن است. در چنین مواقعی فقط باید به فکر تعویض یا شارژ باتری اتومبیل خود باشید.

  • نشتی خلاء

همه خودروها دارای سیستم خلاء هستند که وظایف مختلفی از جمله کاهش آلودگی هوا و کمک به تقویت ترمز را بر عهده دارد. اگر متوجه شوید که خودروی شما بی‌دلیل با دور بالا در حال کار کردن است و سرعت‌تان زیاد می‌شود، احتمالا با مشکل نشتی خلاء مواجه شده‌اید. شلنگ‌های خلاء به‌مرور زمان و قرار گرفتن در معرض گرما و سرما دچار آسیب و نشتی می‌شوند که این موضوع باید هر چه زودتر برطرف شود.

  • شل شدن کلاهک گاز

یک کلاهک گاز شل، یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور است. کلاهک بخش مهمی از سیستم سوخت رسانی خودرو است. به طور خاص مانع از خروج دود بنزین از مخزن سوخت بنزین می‌شود و این کمک می‌کند تا کل سیستم را تحت فشار مناسب نگه دارد. اگر چراغ موتور بلافاصله پس از پر کردن مخزن گاز روشن شد، اطمینان حاصل کنید که کلاه گاز شل نباشد. گاهی اوقات کلاهک باید تعویض شود، که هزینه بر است.

  • از کار افتادن ترموستات

این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

از خدمات ما در اتوصافکار ارائه خدمات صافکاری با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری به صفحه صافکاری در اتوصافکار مراجعه کنید.

وظیفه چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک سیستمی است که پس از روی کار آمدن خودروهای انژکتوری به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این چراغ کوچک وظیفه دارد بروز هر گونه اختلال در عملکرد موتور ماشین و یا دیگر سنسورهای آن را به اطلاع راننده برساند. چراغ چک به صورت مستقیم با ای سی یو در ارتباط است و اگر کامپیوتر خودرو خطایی در ماشین شناسایی کند، چراغ check روشن خواهد شد. از این رو روشن شدن این چراغ به معنای وجود خطا و خرابی در سیستم های خودرو بوده و باید سریعا برای رفع آن چاره ای بیاندیشید.

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

علت روشن و خاموش شدن چراغ چک چیست؟، یا به عبارتی علت چشمک زدن چراغ چک خودرو چیست؟ گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که چراغ چک خودرو دائما روشن نمی‌ماند، بلکه گاهی اوقات روشن و گاهی اوقات خاموش می‌شود و حالت چشمک زن پیدا می‌کند، برای چشمک زدن چراغ چک خودرو چند حالت وجود دارد؛ اول آن که احتمال اتصالی در سیستم برق خودرو وجود دارد، مورد دوم در خصوص به وجود آمدن باگ در ECU یا همان کامپیوتر مرکزی است که با وصل کردن ECU به دستگاه دیاگ می‌توان این عیب را برطرف ساخت.

گونه چراغ چک را خاموش کنیم؟

پس از روشن شدن چراغ چک ماشین می‌توان به روش‌های مختلفی آن را خاموش کرد. برخی از این روش‌ها بسیار ساده هستند، اما اگر مشکل جدی باشد، حتما باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. در ادامه چهار روش اصلی برای خاموش کردن چراغ چک را بیان می‌کنیم:

1. ادامه دادن به رانندگی عادی

برخی از عواملی که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شوند، خودبه‌خود و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. مثلا وقتی روشن شدن چراغ هشدار به خاطر گرمای زیاد موتور باشد، با پایین آمدن دما، چراغ نیز خاموش خواهد شد. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌های برای خاموش کردن چراغ چک این است که هیچ کاری انجام ندهید تا چراغ خاموش شود. اما توجه داشته باشد که در این صورت ممکن است خسارت جدی به خودروی خود وارد کنید. در مجموع توصیه می‌شود که روشن شدن چراغ چک را جدی بگیرید و آن را یک مورد کم‌اهمیت تلقی نکنید.

2. روشن و خاموش کردن خودرو

در برخی از خودروها، با چند بار روشن و خاموش کردن موتور، چراغ چک ریست می‌شود. یعنی کافی است استارت بزنید و بلافاصله پس از روشن شدن موتور، آن را خاموش کنید. اگر این کار را دو تا سه بار پشت سر هم تکرار کنید، چراغ چک خاموش خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که این روش برای برخی از خودروها کاربرد دارد و در مورد همه اتومبیل‌ها جواب نمی‌دهد. در ضمن با این روش مشکل اصلی برطرف نمی‌شود و صرفا چراغ چک را خاموش کرده‌اید.

3. قطع کردن باتری و اتصال مجدد آن

این روش ممکن است کمی دشوارتر از دو روش قبلی باشد، چون باید کابل‌های مثبت و منفی باتری خودرو را جدا کنید. سپس مدتی صبر نمایید تا برق ذخیره شده در خازن‌ها تخلیه شود؛ برای این کار می‌توانید چراغ‌ها را روشن بگذارید یا اینکه بوق خودرو را به مدت چند ثانیه فشار دهید. سپس کابل‌های باتری را وصل کنید و استارت بزنید. اکنون باید چراغ چک خاموش شده باشد.

نتیجه گیری روشن شدن چراغ چک خودرو

تمامی‌ این موارد جز متداول‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو هستند که با در نظر گرفتن موارد ایمنی و چک کردن قطعات می‌توانید نسبت به رفع مشکل روشن شدن چراغ چک اقدام کنید.

امیدواریم مقاله «علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه برطرف کردن آن» مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با مطالعه آن به اطلاعات مناسبی در رابطه با این سیستم مهم در خودرو دست پیدا کرده باشید.

در صورتی که ایراد برطرف نشد میتوانید برای یافتن بهترین و تخصصی ترین تعمیرگاه در نزدیکی منطقه مورد نظرتان به صفحه تعمیرگاه مراجعه کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

<<دریافت خدمات فیشیال صورت در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>

<<دریافت خدمات میکرونیدلینگ در بهترین کلینیک زیبایی تهران>>